15 voedingsmiddelen die jouw afweersysteem versterken

defense-1403072_1280

 

 

Het kan je niet ontgaan zijn. Bijna ieder uur van de dag krijgen we een update over het aantal mensen dat getroffen is door het Corona virus.  Elke dag komen er meer bij.  Tijd om wat extra aandacht aan het immuunsysteem te besteden.  Ons afweersysteem moet, zeker nu, heel sterk zijn. Het zelfherstellend vermogen van het lichaam willen we in optimale conditie hebben.  In dit blog vertel ik welke 15 voedingsmiddelen superieur zijn om een sterke afweer te hebben.

 

 1. Citrusfruit

De meeste mensen gaan vitamine C slikken als ze verkouden zijn. Vitamine C helpt het immuunsysteem door de productie van witte bloedcellen te verhogen.  Deze cellen zijn belangrijk om infecties te bestrijden.  Aan te raden is om niet te wachten tot je ziek bent maar dagelijks dit fruit te eten.

De mens en de cavia zijn de enigste wezens in de wereld die vitamine C niet zelf kunnen maken. Wij zijn afhankelijk van wat me met de voeding naar binnen krijgen.  Fruit met een hoog vitamine C gehalte zijn:

  • Grapefruits
  • Sinaasappels
  • Citroenen
  • Mandarijnen

 

 2. Rode paprika

Als je dacht dat er in citrusfruit het meeste vitamine C zit heb je het mis. In rode paprika zit wel twee keer zoveel vitamine C als in citrusfruit.  Bovendien zijn paprika’s rijk aan beta-caroteen. Dit stofje zorgt niet alleen voor een sterk afweersysteem, maar ook voor een goede oog en huid gezondheid.

 

3.Broccoli

Broccoli zijn ware vitamine  en mineralen bommen.  Het zit boordevol vitamine A, C en E. Broccoli is rijk aan antioxidanten en vezels. Het is een van de gezondste groenten die je maar kunt eten.

 

4. Knoflook

Knoflook wordt in alle keukens in de wereld gebruikt.  Het geeft het gerecht wat pit en is super gezond.  Al in vroegere tijden werd knoflook ingezet om infecties te bestrijden.   De kracht van  knoflook wordt veroorzaakt door een zwavelrijk stofje allicine genaamd.

 

 

5. Gember

Veel mensen gaan gember gebruiken als ze al ziek zijn. Handiger is om het regelmatig te gebruiken. Het support je immuunsysteem.  Gember helpt bij de bestrijding van ontstekingen en helpt bij keelpijn.  Ook bij misselijkheid is gember super.

 

6. Spinazie

Spinazie mag zeker niet in dit rijtje ontbreken. Het is vitamine C rijk, maar bevat ook veel antioxidanten en beta-caroteen.  Hierdoor kunnen infecties beter bestreden worden.

 

7. Yoghurt

In yoghurt zitten goede bacteriën die het immuunsysteem ondersteunen en helpen ziektes te bestrijden. Kies voor naturel, volle yoghurt en niet voor de “smaakjes” yoghurt. Die zitten vaak vol suiker en andere ellende. Vind je yoghurt wrang of zuur, dan kun je zelf fruit toevoegen.

 

8. Amandelen

Als we het hebben over het voorkomen of bestrijden van verkoudheden speelt vitamine E  een zeer belangrijke rol.  Dit vitamine is de sleutel voor een gezond immuunsysteem.   Het is een vet oplosbaar vitamine, wat betekent dat er vet aanwezig moet zijn om het op te nemen.  Amandelen bevatten zowel vetzuren als vitamine E en zijn daarom een aanrader om het afweersysteem te boosten.

 

9. Kurkuma

Kurkuma geeft de gele kleur aan kerrie en curry’s. Maar dit gele, bitter smakende specerij wordt al jaren gebruikt als ontstekingsremmer bij reuma en artrose.  Vooral in combinatie met zwarte peper werkt dit zeer effectief als pijnstiller.

 

10. Groene thee

Zowel zwarte als groene thee zijn rijk aan flavonoïden, een sterke antioxidant. Maar groene thee heeft nog iets speciaals. Het bevat hoge hoeveelheden epigallocathegine gallaat, ook wel EGCG genoemd. Dit is een zeer sterke antioxidant die het immuunsysteem versterkt.  Zwarte thee wordt gefermenteerd. Bij dit proces gaat de EGCG verloren.  Groene thee is ook een bron voor het aminozuur theanine. Van L-theanine weten we dat het helpt bacteriën te bestrijden doordat het de productie van T-cellen verhoogd.

 

11. Papaya

Papaya is een vrucht die zeer rijk is aan vitamine C.  Ook is papaya rijk aan het enzym papaïne, welke ontstekingsremmende eigenschappen bezit.  Het fruit bevat tevens veel kalium, vitamine B, foliumzuur, welke allemaal bijdragen aan een gezond immuunsysteem.

 

 12. Kiwi

Net als papaya is kiwi ook rijk aan vitamine C, foliumzuur, kalium en vitamine K. Vitamine C is een boost voor de witte bloedcellen, die belangrijk zijn om tegen een infectie te strijden.  De andere voedingsstoffen zijn belangrijk voor het afweersysteem.

 

13. Kip (niet mijn favoriet als vegetariër)

Als je ziek bent is kippensoep weldadig.  Het verbetert de symptomen van een verkoudheid, maar zorgt er ook voor dat je niet ziek wordt.  Kip is rijk aan vitamine B6.  Dit vitamine speelt een belangrijke rol bij talloze chemische reacties in het lichaam. Het is zeer belangrijk voor de aanmaak en de gezondheid van rode bloedcellen. Bouillon gemaakt van kip is rijk aan gelatine, chondroïtine en andere gezonde stofjes die belangrijk zijn voor gezonde darmen en immuunsysteem.

 

14. Zonnebloempitten

Deze zaden zitten vol goede stoffen als fosfor, magnesium en vitamine B6. Ze zijn rijk aan vitamine E, een zeer krachtige antioxidant. Vitamine E draagt bij aan een gezond afweersysteem.

 

15. Schelpdieren

Hier zou je waarschijnlijk niet zo snel aan denken als je het afweersysteem wil versterken. Schelpdieren zijn rijk aan zink en dit mineraal heeft het immuunsysteem hard nodig. Houd wel in gedachten dat een overmaat aan zink schaadt. Overdrijf dus niet. Een maal per week is voldoende. Schelpdieren zijn krabben, kokkels, kreeften en mosselen.

 

Conclusie

Met bovenstaande voedingsmiddelen moet het toch lukken om een sterk afweersysteem te krijgen. Eet gevarieerd, dan heb je de meeste kans alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Niet genoemd maar wel zeer belangrijk is vocht. Drink dagelijks 2 liter water. Dan kun je goed je afvalstoffen kwijt. En mocht je toch pech hebben en ziek worden….. neem je rust en ziek uit.

Geef hier je reactie

*