9 tips voor het verminderen van je buikklachten (deel 3)

human-digestive-system-163714_960_720

Als je altijd maar last van je buik hebt kan dat de kwaliteit van je leven best wel negatief beïnvloeden. Je voelt altijd maar weer dat je een buik hebt. Buikklachten kunnen bestaan uit diarree, verstopping, winderigheid, opgeblazen gevoel, misselijkheid en oprispingen. Door het volgen van de volgende tips komt er misschien wat rust in je buik.

Tip 1
Drink minimaal 2 liter per dag. Water werkt verzachtend voor de buik. Drink echter geen koud water maar drink op kamertemperatuur. Warm of heet water is nog beter. Voeg een stuk gember toe, een weldaad voor het maagdarm stelsel.

Tip 2
Kauw goed! Het doorslikken van grote brokken voedsel is zeer belastend voor darmen. Het kost een enorme inspanning om grote brokken af te breken. Als je darmen zwakker zijn levert dit problemen op. Neem de tijd om te eten. Geniet van de smaak explosie in je mond.

Tip 3
Eet warme gerechtjes. Als je last van PDS hebt zullen de darmen blij zijn met warme gerechtjes. Lekkere pap bij het ontbijt of een soepje bij de lunch. Krijg je gelijk ook weer vocht naar binnen. Fijngesneden rauwkost is ook een mogelijkheid. Geraspte wortel, kleine reepjes lof, paprika of komkommer. Eventueel in combinatie met gekookte groente.

Tip 4
Let op vezels die je prikkelen. Sommige producten zijn voor PDS patiënten minder handig om te eten. Zo kunnen zij beter speltbrood eten dan tarwebrood. En dan het liefst zonder pitten en zaden. Ook valt zuurdesembrood vaak beter dan brood met gist. Probeer ook eens amarant of quinoa crackers.

Tip 5
Zorg voor vezels. Vezels kunnen we in twee categorieën indelen: de fermenteerbare vezels en niet fermenteerbare vezels.
Fermenteerbrare voedingsvezels zijn oplosbaar en worden afgebroken in de dikke darm. Niet fermenteerbare vezels zijn onoplosbaar en worden niet afgebroken. Zij zorgen er juist voor dat ze het vocht binden, waardoor de kwaliteit van de ontlasting verbetert. Als het te dik wordt het soepeler, maar als het (water) dun zou zijn wordt het weer wat steviger. Graanproducten, zaden en noten bevatten veel niet fermenteerbare (dus onoplosbare) vezels en fruit, groente en peulvruchten juist veel oplosbare vezels.
Beide soorten vezels zijn gezond voor darmen. Echter bij PDS patiënten zien we dat zij meer moeite hebben met de niet fermenteerbare vezels. Het gaat al veel beter als zij het combineren met oplosbare vezels. Het is voor hen zeer belangrijk om te zorgen voor variatie in de vezels.

Stap 6
Mijn moeder zij vroeger altijd tegen mij: “alles waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden”. Dit geldt dubbel voor PDS patiënten. Te is te belastend voor de darmen. Te koud, te warm, te pittig, te zoet, te hard, te droog of te zout. Te .. is zo heel anders dan de lichaamsamenstelling. Daar moet we eerst van alles mee doen om het te kunnen opnemen. Dat is wel een harde dobber voor onze spijsvertering. En als die dan al zwak is wordt het nog moeilijker. Probeer te.. te vermijden of doseer het handig. Eet niet een heleboel te gelijk, maar beperk het.

Stap 7
Eet regelmatig over de dag. Drie hoofdmaaltijden en drie tussen maaltijden. Geen overvloedige maaltijden uiteraard. De tussendoortjes voorkomen dat we honger krijgen. Als we honger hebben eten we al snel te veel (en te snel en we kauwen nauwelijks). Dit is een ramp voor de spijsvertering.

Stap 8
Snoep verstandig. Suiker is voor slechte darmbacteriën een heerlijkheid. Zij voeden zich er mee en groeien uit tot grote families. Ook schimmels (candida!) zijn dol op suiker. Als je toch trek hebt in iets zoets kies dan voor een stukje fruit of een cracker met wat fruitbeleg. Ook (geweekt) gedroogd fruit kan een tussendoortje zijn.

Stap 9
Maak gebruik van kruiden! Kruiden zijn de apotheek van de natuur. Strooi ze ruim door het eten, of zet er een lekkere thee van. Darm vriendelijke kruiden zijn peterselie, oregano, munt, basilicum en dille.

Ieder mens is uniek. Ieder mens heeft zijn eigen print in darmbacteriën (net als een vingerafdruk) en iedereen reageert anders op voeding. Bovenstaande adviezen is slechts een selectie. Kom je er niet uit of wil je specifiek behandeld worden voor jou probleem, maak dan een afspraak.

Geef hier je reactie

*