Bacteriën voor je psyche

bacteria-808158__340

Kan voeding onze psyche beïnvloeden? Ja zeker! Iedereen kent het verschijnsel emotie eten wel. We gaan iets lekkers (en meestal ongezonds) eten, zodat we ons (tijdelijk) weer wat beter gaan voelen. Suiker heeft een effect op de serotonine spiegel in het bloed. Serotonine is het gelukshormoon. Toch wil ik het nu niet hebben over de relatie suiker en serotonine. Deze blog gaat over de darmbacteriën. Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat het eten van voeding rijk aan suiker en vet de groei van (slechte) darmbacteriën bevordert. Deze bacteriën produceren gifstoffen, die een negatieve invloed hebben op het brein.

Mentale gezondheid

Wetenschappers over de hele wereld verrichten onderzoek naar de onderliggende oorzaken van psychische ziekten. Recent blijkt uit onderzoek dat de bacteriën die in onze darm leven, een grote rol spelen bij onze geestelijke gezondheid. Karen Madsen is een van deze wetenschappers, werkzaam aan de Universiteit van Alberta (Canada). Zij verricht onderzoek naar de verschillende types dambacteriën en welke invloed zij hebben op ons gedrag. In de communicatie tussen de darm en het brein speelt de nervus Vagus (een zenuwbaan) de hoofdrol.

GABA

Goede darmbacteriën geven ons een blij en gelukkig gevoel. Goede bacteriën zijn bijvoorbeeld Bifidiobacteriën en Lactobacillis, die veel in yoghurt voorkomen. Deze bacteriën zijn in staat om de melkeiwitten te veranderen tot gamma-amminobutrinezuur (GABA). GABA is een neurotransmitter, dat een remmende functie heeft in de hersenen. Als de hersenen overactief worden of opgewonden raken kan GABA de stressgerelateerde boodschappen blokkeren, waardoor de rust weer ontstaat. GABA remt gevoelens van onrust, angst en geïrriteerdheid.

Nadelig effect

Anderzijds is het ook zo dat slechte darmbacteriën, die prima leven op een voeding rijk aan suiker en vet, gifstoffen produceren die onze hersenen nadelig beïnvloeden. Er kunnen klachten ontstaan van agressie, verwardheid en wazig zien .

Je bent wat je eet

De term “luister naar je darmen”krijgt zo een hele andere betekenis. Ons gedrag wordt wel degelijk beïnvloed door onze voeding. Je bent wat je eet!!

Voor een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid is raadzaam gezonde producten voor de darmen te eten. Zuurkool, yoghurt, karnemelk en kefir zijn uitstekende voedingsmiddelen. Als u verder zuinig bent met suiker en vet, zullen uw goede darmbacteriën groeien en profiteert u van een zonnig en blij gevoel.

Bron: CBC Radio science columnist Torah Kachur

Geef hier je reactie

*

Wil jij niets missen van Evitalien?

Wil je gelijk jouw gezondheid een boost geven? Laat hier je emailadres achter dan stuur ik je direct tips.