Brain fog ofwel hersenmist (deel 1)

fog

Voel jij je continue moe, humeurig of afwezig dan zou het kunnen zijn dat je last hebt van een zo geheten brain fog (hersenmist).  Brain fog is een ongewenst effect van onze moderne levensstijl. We leven in een snel tempo, eten voeding dat wordt geproduceerd in fabrieken en bewegen nauwelijks. Veel mensen hebben voedingstekorten, gebruiken te veel suiker, hebben veel stress en hebben nauwelijks energie om iets te ondernemen.

We verwaarlozen onze hersenen. Eten te weinig vitamines, mineralen en aminozuren en zorgen niet voor ontspanning.

 

Wil je weer helder worden, plezier ervaren en energiek worden? Gelukkig zijn de hersenen flexibel en kunnen ze zich weer “herstellen”. Daar moet je natuurlijk wel zelf aan werken zoals het veranderen van de voeding,de  stress verlagen, zorgen voor voldoende slaap en het nemen van beweging.

 

 

Wat zijn de symptomen van brain fog?

 

De klachten van brain fog zijn het tegenover gestelde van kalmte, optimisme en gemotiveerd zijn.  Je voelt je inspiratieloos en ongelukkig. Brain fog verhoogt de kans op angsten en depressies en wordt vaak beschreven als een interactie tussen psychologische, cognitieve en perceptuele factoren.  Het komt er neer dat het een mengelmoesje is van wat je denkt, voelt en waarneemt.  Door  ontstekingen en hormonale disbalansen kan hersenmist ontstaan. Het wordt verergerd door stress. Je kan de volgende klachten ervaren:

  • vermoeidheid
  • concentratiestoornissen
  • hoofdpijn
  • vergeetachtigheid
  • weinig motivatie hebben
  • licht depressieve gevoelens hebben
  • angsten
  • verwardheid
  • slaap problemen
  • moeite met bewegen

 

Wat is de oorzaak?

 

Slaap

 

De belangrijkste oorzaak is slaapgebrek. Het is logisch dat als je niet voldoende slaap krijgt, je steeds vermoeider wordt en je een grotere kans op brain fog hebt. We hebben ongeveer 7 tot 9 uur slaap per dag nodig, kinderen en tieners uiteraard meer.

Slaap je voldoende, maar lijdt je toch aan brain fog, dan zou je eens goed moeten kijken naar de voeding. Gebruik je veel suiker? Alcohol? Geraffineerde koolhydraten? Koffie?  Te weinig water drinken?  Helaas allemaal factoren die kunnen lijden tot brain fog.

 

 Onbalans

 

Een onbalans van de hormonen cortisol, dopamine en serotonine kunnen klachten geven van brain fog. Cortisol is het stress hormoon (zorgt dat je wakker en alert blijft), dopamine en serotonine zorgen voor ons geluksgevoel en dat we gemotiveerd en ontspannen blijven.

 

Je kunt lichaam en geest beschouwen als een groot orkest. Alle instrumenten moeten samen dezelfde melodie samenspelen. Speelt een instrument te hard of zelfs vals, klinkt het hele muziekstuk nergens naar. Datzelfde gebeurt ook in het lichaam. Alle hormonen doen een dans. Danst er eentje te hard, dan ziet het ballet er idioot uit. Ook als er eentje te langzaam danst raakt alles uit de pas. Eet je veel snelle koolhydraten dan zijn de serotonine spiegels hoog. Maak je een stressvolle periode door dan heb je hoge cortisol spiegels. Balans brengen in de hormonen zal de brain fog sterk verbeteren.

 

 Ontstekingen

 

Het hebben van laaggradige  ontstekingen geeft klachten van hersenmist. Dit zijn milde vormen van ontstekingen die in het bloed niet aantoonbaar zijn. Het afweersysteem is dan continu op een laag pitje actief om ervoor te zorgen dat ziekteverwekkers geen enkele kans maken om zich te vermenigvuldigen.  Ons afweersysteem  wordt geholpen door soldaten. Deze ontstekingsmoleculen zijn onder andere de adipocyten en histamine.  Van deze stoffen is bekend dat zij invloed hebben op de hersenen. Verhoogde concentraties van deze moleculen kunnen klachten geven als fibromyalgie, depressies, dementie en slapeloosheid. Klachten die erg doen denken aan brain fog. Gelukkig is er voor hen ook goed nieuws te melden. Het eten van ontstekingsremmende voeding heeft een positieve invloed hierop. Ook een verhoogde inname van vitamines en mineralen werkt stemmingsverhogend en maakt ons alert.

 

Nu weten we wat een brain fog is en waardoor het veroorzaakt wordt. Wil je weten wat je er zelf aan kan doen?  Dat ga ik je in het tweede deel vertellen (komt spoedig).

 

 

 

Comments

  1. Beste,
    Ik heb net het eerste deel van brain fog gelezen. Waar kan ik het 2de deel vinden aub?
    Met vriendelijke groeten
    Martine

Geef hier je reactie

*

Wil jij niets missen van Evitalien?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!