Candida? Met deze tips verdwijnt het weer!

salad-2756467_960_720

De allerbeste manier om Candida te behandelen en herinfectie te voorkomen is op zoek te gaan naar een onderliggende oorzaak. De Prognos is hierbij een goed hulpmiddel. Dit is een computergestuurd meetsysteem dat de meridianen aan de begin- en eindpunten doormeet. Dit doe ik door met een meetstiftje (pijnloos!) de weerstand van de huid bij de nagels van handen en voeten te meten. De Prognos bezit een database en vergelijkt de waarden met mannen of vrouwen met dezelfde leeftijd. Ik krijg dan een goed beeld welke meridiaan verstoord is. Het is mooi als ik week welke meridiaan de boosdoener is, maar nog belangrijker is als ik weet wat de oorzaak is (is het een schimmel) en hoe het opgelost kan worden.  Na een reeks metingen krijg ik uiteindelijk een dergelijke grafiek:

b1

Deze dame kwam met klachten van een Candida infectie in mijn praktijk. Bij de meting bleek dat er sprake. Als ik alleen de Candida klachten was gaan behandelen en niet de disbalans had aangepakt was de kans op herinfectie aanzienlijker groter geweest.

 

 

s5

Bij deze mevrouw was er geen twijfel mogelijk. Zij had overduidelijk last van een schimmelinfectie. We kunnen gelijk deze infectie aanpakken.

 

Niet iedereen heeft de Prognos tot zijn beschikking. Wat kun je zelf doen om de Candida aan te pakken.

In mijn vorige blog  heb je al kunnen lezen dat de bacteriën in onze darm een zeer belangrijke rol spelen. De voeding die we eten bepaalt welke bacteriën er in onze darm leven. Suiker, geraffineerde koolhydraten en melkproducten  moedigen Candida en andere “slechte”micro-organisme aan om eens even flink te groeien. Als je veel van deze producten eet wordt je immuunsysteem onderdrukt en kunnen de ongewenste gasten lekker hun gang gaan.

Wat moet je echt vermijden als je Candida aan wil pakken?

  • Suiker en suikerhoudende voedingsmiddelen, zoals vla, toetjes, (vruchten)yoghurt, jam, zoet broodbeleg, vruchtensap, frisdrank, koek en gebak, snoep of honingcandy-1678933__340
  • Zoetstoffen; natuurlijke en kunstmatige zoetstoffen.
  • Bakkersgist
  • Lichaamsvreemde toevoegingen (E-nummers), zoals kleur-, geur- en smaakstoffen in kant-en-klaar gerechten, soepen en sauzen uit pakjes, zakjes, blikken en potten, en in voedingsmiddelen zoals kaas, nagerechten of frisdrank;
  • Cafeïnehoudende frisdrank, alcohol en tabak onttrekken essentiële voedingsstoffen aan het lichaam en zijn belastend. Met mate kan gekozen worden voor koffie, zwarte thee, cacao. Een glas droge witte wijn is af en toe toegestaan.

Wat kun je eten om de goede bacteriën te laten groeien en de Candida af te remmen?

  • Kies zo veel mogelijk voor biologische producten. Niet-biologische teelt bevat vaak resten van bestrijdingsmiddelen en dierlijke producten kunnen zelfs resten van antibiotica bevatten.
  • Ongeraffineerde voedingsmiddelen, zoals volle granen en graanproducten van tarwe, rogge, haver, gerst, gierst, boekweit, kamut, rijst, quinoa en maïs. Zuurdesem volkorenbrood of crackers zonder gist van bovengenoemde granen;
  • Ontbijtproducten voor in yoghurt of kwark, zoals gebroken lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten en noten
  • Hartig beleg; mager vleesbeleg zonder toevoegingen, verse vis en vis uit blik, notenpasta, sesampasta, zonnebloempasta, pindakaas, ei, jonge kaas, Hüttenkäse, ricotta, verse roomkaas, geiten- of schapenkaas. Vegetarische broodsmeersels, zoals hummus, sojapaté, linzenpaté, auberginepaté, avocadopuree (guacamole), olijvenpasta, pesto, tomaten- of olijventapenade;
  • Zoet beleg; geraspte kokos, 100% fruitjams, appel(-peren)stroop, zonder toegevoegde suikers.
  • Fruit; 2-3 stuks per dag, porties fruit over de dag verdelen. Geen vruchtensappen, wees matig met gedroogd fruit.
  • Groenten; zoveel mogelijk vers of diepvries zonder toevoegingen. Tomaten- en groentesappen en -soepen en rauwkost. Let op gist en toevoegingen bij gebruik van bouillonblokjes.
  • Zuivel; bij voorkeur zure zuivel zonder suiker, zoals (biogarde) yoghurt, kwark, karnemelk
  • Oliën en vetten: roomboter, kokosvet, plantaardige koudgeperste olie, zoals lijnzaadolie en tarwekiemolie, kunnen voor koude gerechten worden gebruikt. Bij warme gerechten roomboter, ghi, kokosvet, olijfolie (niet te hoog verhitten) omdat deze vetten stabiel blijven bij verhitting;
  • Zetmeel; aardappelen, zoete aardappelen, peulvruchten, volkoren graanproducten, zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst,sweet-patatoes-2293041__340 quinoa, amarant, gierst;
  • Vlees en vleesvervangers; mager vlees, (vette) vis, schaal- en schelpdieren, eieren, wild en gevogelte, tahoe/tofu, seitan, peulvruchten, paddenstoelen;
  • Hartige tussendoortjes; (zelfgepelde) noten, rauw of zelf roosteren, volkorencrackers van spelt, tarwe, rogge, rijstewafel met hartig beleg, tacochips zonder toevoegingen, zoute popcorn;
  • Zoete tussendoortjes met mate; crackers e.d. met appelstroop of fruitjam, fruit en gedroogd fruit.

Denk ook aan:

  • Voldoende drinken; water (met kruiden, citroensap), heet water, kruidenthee, rooibosthee, groene thee, gemberthee, natuurlijke vruchtenthee, granen- of cichoreikoffie, groentesappen, (zelfgemaakte) bouillon
  • Het eten van 3 maaltijden
  • Rustig en met aandacht eten en goed kauwen

 

 

Geef hier je reactie

*