Corona, wat kun je zelf doen

hand

 

Elke dag opnieuw horen we nare dingen over het Corona virus. Weer hele aantallen zieke mensen erbij. Helaas weer een flink aantal doden.  We moeten goed voor ons zelf zorgen. Een sterk immuunsysteem hebben we zeker nu nodig. Wat kunnen we zelf doen om hiervoor te zorgen?

 

Het allerbelangrijkste is natuurlijk afstand houden.  Het virus heeft een draagheer nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen.  Houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar.

 

 Zorg voor een goede lichamelijke barrière

Misschien moet ik even uitleggen wat ik hiermee bedoel. Ons lichaam bestaat simpel gezegd uit organen, botten, hersenen, hart, bloedvaten en vocht.  Om te zorgen dat we niet uit elkaar vallen hebben we een bescherming om ons heen. Aan de buitenkant van het lichaam zit de huid.  Aan de binnenkant (ademhalingsorganen, geslachtsorganen en darmen) zit een slijmvlies. Zowel de huid als het slijmvlies beschermt ons tegen indringers. Op de huid worden indringers afgeketst en op de slijmvliezen als het ware vastgeplakt en afgevoerd.

Als een ziektemaker toch het lichaam is binnen gedrongen zijn we nog niet verloren. Dan komt ons immuunsysteem in actie. Er komt in ons lichaam een soort leger op gang dat de vijand gaat bestrijden. Via zeer vernuftige reacties elimineert ons afweersysteem de indringer. Het zorgt er gelijk voor dat als dezelfde vijand de volgende keer weer komt ze hem direct herkennen. De indringen wordt dan onmiddellijk onschadelijk gemaakt. Zo bouw je immuniteit op.

We moeten het afweersysteem ondersteunen om zijn werk goed te doen.  Ik geef je een aantal tips wat jezelf kan doen.

 

Voeding

Jouw keukenkastje staat vol met middeltjes die jouw afweersysteem  enorm blij maken.  Denk hierbij aan:

  • Basilicum
  • Oregano
  • Tijm
  • Gember
  • Kurkuma
  • Uien
  • Bessen
  • Paddenstoelen
  • Citrusfruit
  • Kolen
  • Paprika
  • Peterselie
  • Chilipepers
  • Groene thee
  • kiemen

 

Vocht

Drink 1,5 tot 2 liter water per dag extra.  Vocht is het transportmiddel van het lichaam. Het zorgt er onder andere voor dat voedingsstoffen door het lichaam vervoerd worden en afvalstoffen meegenomen kunnen worden. Bovendien regelt vocht ook te de temperatuur in het lichaam. Je moet dus zorgen dat er hier niet een tekort aan ontstaat. Wil je meer hierover weten download dan mijn ebook.

 

Darmen

De darmen zijn verbonden met de buitenwereld. Om de darmen zit de bovengenoemde slijmlaag die voor een barrière zorgt. Eet geen of in ieder geval minder melkproducten, gluten en suiker. Deze producten zijn belastend voor het darm slijmvlies. Eet veel prebiotische groenten als pastinaak, pompoen, prei, knoflook en zeewier.

 

Immuunsysteem

Om het afweersysteem in het lichaam sterk te houden (ons leger dus) hebben we andere voedingsstoffen nodig. Vetzuren zijn belangrijk.  Eet  regelmatig sardientjes, haring, makreel, zalm of tonijn.  Overigens heeft sardientjes de voorkeur. Hoe kleiner de vis, hoe meer voedingsstoffen.

Vitamine C blijkt een hele belangrijke rol te spelen in het voorkomen van Corona. Slik 3000 mg verdeeld over de dag.

Vitamine D3 is belangrijk voor de afweer. Ik adviseer om tijdelijk even 2000 IU te gebruiken.

Zink speelt ook een cruciale rol. Zink vinden we onder andere in oesters,  zonnebloempitten, noten en schaal- en schelpdieren.

 

Suiker

Van suiker is aangetoond dat het de werking van de witte bloedcellen urenlang negatief beïnvloed. En raad eens? Die witte bloedcellen zijn de belangrijkste werknemers van ons leger.

 

Rust

Zorg voor rust en ontspanning.  Hou je ritme vast en ga op tijd naar bed. Zorg voor een regelmatig bioritme. Vermijd fel licht in de avond. Dat verstoort het bioritme. In de oertijd gingen de mensen slapen als het donker werd. Wij verlengen onze dagen door onze woningen te verlichten. Probeer stress te vermijden. Misschien heel lastig in deze moeilijke tijd. Maar toch proberen. Doe dingen waar je kracht van krijgt. Zet een lekker muziekje op en dans en zing mee. Kijk een mooie film.  Maak een mooie wandeling en geniet hoe het voorjaar op springen staat. De lucht is helder blauw; de chemtrails zijn verdwenen.  Luister naar de vogeltjes. Lees eindelijk eens dat boek dat je al zo lang hebt liggen.  Doe gezellig spelletjes. Maak je huis schoon.  Lap je ramen.  Doe online cursussen. Start met piano spelen. Geef de auto een poetsbeurt. Doe iets en ga niet de hele dag zitten netflixen.

 

Alcohol en fruit smoothies

We moeten nu extra zuinig zijn op de lever. De lever is eigenlijk een grote fabriek die van alles in ons lichaam regelt. De lever zorgt o.a. voor de ontgifting, maakt eiwitten aan en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen.  Fruit bevat vruchtensuiker (fructose).  Zowel alcohol als fructose kan leiden tot een levervetting. De lever kan dan minder zijn functies uitvoeren.  En dat moeten we nou net niet hebben.  Fruit eten kan geen kwaad. Daar zit bijvoorbeeld ook nog vezels in wat weer belangrijk is voor gezonde darmen.  Overdrijf dit echter niet. Doe in een smoothie niet meer dan 2 stuks fruit en vul het verder aan met groenten.

 

Zonlicht

Doe zonlicht op. Door zonlicht kunnen we vitamine D aanmaken. Ook voor de productie van melatonine (o.a. slaaphormonen) hebben we de zon nodig.  Doe dit echter verstandig en ga niet allemaal naar het bos en strand. Maak een wandelingetje door de buurt, drink een kop thee op je balkon of ga lekker in de tuin werken.

 

 Aroma

Bezit je een aromadiffuser dan kun je antivirale etherische olie branden. Antiviraal is de Tea Tree olie ( let op: giftig voor huisdieren), eucalyptus olie en kruidnagel olie.

 

Dankbaarheid

Onderzoek heeft aangetoond dat emoties als dankbaarheid en vreugde het immuunsysteem positief beïnvloeden. Kijk eens om je heen waar je allemaal dankbaar voor kan zijn. Er is vast heel veel. Sta er eens bij stil.

 

Pech

Soms heb je pech en wordt je toch besmet door het Corona virus. Je kan dan nog van alles doen om je immuunsysteem te ondersteunen. Ik geef je een aantal tips:

  • Verhoog de inname van vitamine C
  • Voeg paddestoelen als shitake, maitake en cordyceps toe aan je maaltijden. Deze paddenstoelen bevatten veel glucanen. Van dit stofje weten we dat het een antivirale werking heeft
  • Eet kippensoep. Maak botten bouillon van kip (heel lang laten trekken totdat het uitelkaar valt). Voeg verse groenten, kurkuma, gember, knoflook, zwarte peper en peterselie toe.
  • Heb je geen honger? Luister naar je lichaam. Eet dan gewoon niet.
  • Blijf wel drinken! Probeer 1,5 liter per dag te drinken. Liefst geen koud water, maar lauw of een lichte kruidenthee
  • Blijf niet de hele dag op bed liggen, maar probeer tussendoor ook wat te lopen
  • Doe de gordijnen open om je bioritme niet te verstoren
  • Ben je erg benauwd of heb je koorts boven de 39°C? Neem dan contact op met de huisarts.

 

Stel het nemen van paracetamol uit

Een reactie van om het lichaam onschadelijk te maken is het leger hard te laten vechten waardoor er warmte vrijkomt. Deze warmte vindt de indringer niet fijn. Hij kan daar niet in overleven. Het is daarom niet handig om gelijk naar de paracetamol te grijpen als je verhoging hebt. We hebben de verhoging nodig om in dit geval de Corona kwijt te raken.

 

Geef hier je reactie

*