Dit moet je vermijden bij artrose en ontstekingen

arthrocalman-2384253__480

 

Er is geen enkele twijfel dat voeding een rol speelt bij ontstekingen. In 2017 meldde 25% van de mensen die lijden aan artrose en reumatische artritis dat door het gebruik van verkeerde voeding de klachten verergerden.  Ook als je niet lijdt aan een auto-immuunziekte kan voeding ontstekingsklachten beïnvloeden.

 

Wat is een ontsteking eigenlijk?

Dit is een reactie van het immuunsysteem op een indringer.  Denk je bijvoorbeeld eens in dat je een splinter in  je vinger hebt en niet direct een pincet bij de hand hebt om het eruit te halen. De huid rond de vinger wordt rood, zwelt wat op, is pijnlijk en wordt ietsjes warmer. Als je wat langer wacht met het pakken van de pincet zul je merken dat je lichaam vanzelf de splinter eruit duwt. De splinter is de indringer, het immuunsysteem ruimt het op.  Dit is een gezonde reactie van het afweersysteem.  Ontstekingen kunnen ook chronisch zijn en veel pijnklachten geven.  Denk bijvoorbeeld aan artrose of reuma. Maar ook diabetes en hart- en vaatziekten zijn feitelijk ontstekingen. Minder bekend is dat depressies ook veroorzaakt worden door ontstekingen in het brein.

Belangrijk dus om geen voeding te eten welke ontstekingen bevorderen. Maar welke zijn dat dan?  Ik geef je de top 7 voedingsmiddelen die je zo veel mogelijk moet vermijden.

 

1.Gefrituurde voeding

Patat, kroketten, chips en ander junkfood bevatten veel transvetzuren. In het bloed is aangetoond dat het regelmatig gebruiken van gefrituurd voedsel de ontstekingsmarkers in het bloed verhogen. Ook zie je een verhoogd cholesterolgehalte.

 

2.Bewerkt vlees

Gerookt, gezouten, gedroogd en ingeblikt vlees. Allemaal technieken die worden toegepast om de smaak verbeteren. Maar ook dit levert hogere ontstekingsfactoren op en daardoor een opvlamming van ontstekingen.

 

3.Alcohol

Rode wijn bevat veel resveratol, een antioxidant die ontstekingen bestrijdt. Maar voor je helemaal los gaat met rode wijn om je gezondheid te verbeteren wil ik toch even een kanttekening plaatsen. Eén glaasje is maximaal. Meer wordt echt afgeraden. Studies tonen namelijk aan dat grotere hoeveelheden alcohol echt niet gezond zijn. Er is een duidelijke relatie tussen alcoholgebruik en een lekkende darm. Ook zien we in het bloed terug dat CRP (een maat voor ontstekingen in het bloed) verhoogd is.

 

4.Geraffineerde koolhydraten

Voeding als crackers, koekjes, witbrood en pasta staan bovenaan de lijst voor het verergeren van ontstekingen aan de gewrichten. Dit soort producten hebben zoveel bewerkingen ondergaan dat er nauwelijks tot geen vezels en voedingsstoffen nog inzitten. Ze hebben een hoge glykemische index, wat betekent dat ze heel snel het bloedsuikergehalte kunnen verhogen.  Een hoog bloedsuikergehalte levert ook verhoogde ontstekingsmarkers op.

Studies hebben aangetoond dat het weglaten van geraffineerde koolhydraten positief op ontstekingen werkten.

 

5.Zoetstoffen

Het regelmatig gebruiken van calorie-arme producten, waarbij het suiker vervangen is door zoetstoffen is absoluut af te raden. Kunstmatige zoetstoffen zijn nergens goed hebben en hebben een hele lijst met bijwerkingen.  Zo verstoren zoetstoffen het microbioom in de darmen, waardoor ontstekingen meer kans hebben.

 

6.Plantaardige olie

Dit brengt je misschien in verwarring, omdat je geleerd hebt dat plantaardige olie beter is dan dierlijk vet.  Ten dele klopt dit. Olie rijk aan omega-3 vetzuren zijn in staat om ontstekingen te remmen. Dit is bijvoorbeeld olijfolie.

Zonnebloem olie is weer rijk aan omega-6 vetzuren. Een overmaat van deze vetzuren werken juist weer ontstekingsbevorderend. Omega-6 en omega-3 moeten in een bepaalde verhouding in het lichaam voorkomen, namelijk 4:1. Dus 4 omega-6 vetzuren tegenover 1 omega-3. In onze westerse samenleving is deze verhouding helemaal zoek. De meeste van ons hebben een verhouding van 15:1. Vervang daarom de omega-6 olie door een omega-3 vetzuur om ontstekingen te verminderen.

 

7.Glucose-fructose stroop

In veel voedingsmiddelen worden gezoet met glucose-fructose. Denk bijvoorbeeld aan koek, ijs, frisdrank en snoep. Deze zoetstof verhoogd het CRP.

 

Conclusie

Door het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen kun je ontstekingen in het lichaam verminderen.  Als je wil weten wat je dan wel kan eten raad ik je dit blog aan.

Geef hier je reactie

*