Heeft vitamine D invloed op ons gewicht?

 

tree-276014_1280

Vitamine D maken we zelf aan als we lekker in het zonnetje zitten of bewegen. Maar dan moeten we ons natuurlijk niet tegen de zonnestralen beschermen met zonnebrandmiddelen. Vitamine D halen we ook uit de voeding. Toch tonen onderzoeken aan dat wereldwijd ongeveer 50% van de mensen een tekort aan dit vitamine heeft.

Optimale vitamine D levels zijn zeer belangrijk voor een goede gezondheid.  De meeste weten wel dat het belangrijk is voor onze botten, maar ook onze hersenen (stemmingsstoornissen) en het immuunsysteem (Covid!) varen wel bij vitamine D. Minder bekend is dat  dit vitamine een relatie heeft met het gewicht. Een te laag vitamine D gehalte zien we vaak bij mensen met overgewicht.

 

Waarom hebben mensen met overgewicht vaak een laag vitamine D gehalte in het bloed?

Mensen met overgewicht of obesitas hebben vaker een lage vitamine D waarde dan mensen met een normale BMI. Vitamine D is een vetoplosbaar vitamine.  Het wordt in het lichaam bewaard in vetweefsel. Hoe meer vetweefsel, hoe meer er nodig is.

Obese mensen zijn gemiddeld minder vaak in de buitenlucht. Hierdoor maken zij ook minder vitamine D aan.

Mensen met een lage vitamine D waardes zijn down en hebben depressieve gevoelens. De neiging bestaat om jezelf te gaan troosten met….. iets lekkers en ongezonds. Het gewicht gaat omhoog en je zit in een vicieuze cirkel.

Tekorten

Als je weinig zonlicht krijgt, niet veel vitamine D rijke producten eet of wellicht wat kilootjes te zwaar bent kun je een vitamine D tekort krijgen.

 

Wat zijn de symptomen van een mogelijk vitamine D tekort?

Het is bij dit vitamine niet zo dat er specifieke klachten optreden als er een tekort is.  Wil je het echt zeker weten hoe jouw vitamine D waarden zijn dan geeft een bloedonderzoek de zuivere waarden. Toch zijn er wel een aantal klachten die een aanwijzing kunnen zijn voor lage vitamine D waarden.

  • Pijnlijke botten of botafwijkingen
  • Engelse ziekte
  • Stramme, stijve spieren
  • Tand afwijkingen
  • Huidafwijkingen
  • (winter)depressies
  • Regelmatig verkouden of grieperig zijn

Mocht je bovenstaande klachten ervaren is het raadzaam om eens bij een professional langs te gaan.

 

Ideale vitamine D waarden

Laat je het vitamine D gehalte prikken dan is de minimale waarde 50 nmol/l. Alles daaronder is echt veel te laag.  De streefwaarde ligt echter veel hoger namelijk 75 nmol/l/. Orthomoleculair gezien vinden wij 80 nmol/l (of zelfs 100) beter. Makkelijk te onthouden: 80 is prachtig.

Zonlicht

De meest goedkope manier om het gehalte te verhogen is de zon. Probeer dagelijks een half uurtje in de zon te zitten/bewegen. Het te veel aan vitamine D sla je op in het lichaam en bewaar je voor barre tijden. Helaas is het zo dat in ons land het erg moeilijk is om voldoende zonlicht te krijgen, zeker in de herfst en winter.

 

Voeding

Ook met voeding kun je vitamine D naar binnen krijgen. Vette vis, eieren, paddenstoelen, lever, zuivel, roomboter en vlees zijn goede bronnen van dit vitamine.

 

Toch een tekort

Feit is dat veel Nederlanders een vitamine D gebrek hebben door ons klimaat en onze lifestyle. Het slikken van een vitamine D supplement is vaak raadzaam.  Baat het niet dan schaadt het niet gaat hier echter niet op. Ga niet zomaar enorme hoeveelheden slikken. Je kan wel degelijk klachten krijgen van een te hoog D gehalte in het bloed.  Ieder mens is uniek. Vraag advies wat voor het beste is.

 

Conclusie

Het is dus niet zo dat je in gewicht aankomt door een vitamine D tekort, maar juist andersom. Je hebt sneller een vitamine D tekort omdat je overgewicht hebt

Geef hier je reactie

*

Wil jij niets missen van Evitalien?

Wil je gelijk jouw gezondheid een boost geven? Laat hier je emailadres achter dan stuur ik je direct tips.