Hoe verlaag ik mijn bloeddruk?

green-422995__180

Loop jij te tobben met een hoge bloeddruk? Ondanks dat je matig bent met zout? Het Maastricht UMC + verrichtte onderzoek naar het effect van groenten op de bloeddruk.

Nitraat

Duursporters weten het al langer. Het drinken van een bietensap verhoogt hun prestatie. Bietensap bevat nitraat. Het lichaam neemt alle nitraat op en zet het eerst om in nitriet en in een volgende stap stikstofmono-oxide (NO). Van NO is bekend dat het zorgt voor een verwijding van de bloedvaten. Hierdoor is er meer zuurstof beschikbaar voor de spieren en kunnen prestaties verbeterd worden.

Onderzoek

Bij het onderzoek van Masticht UMC+ werd de groep in tweeën gedeeld. De eerste groep kregen sapjes te drinken van nitraatrijke groenten; de controle groep kreeg een drankje met daarin een nitraatzout. Bij bloedonderzoek bleek bij beide groepen het nitraat- en nitrietgehalte in het bloed gestegen te zijn. Echter bij de “groenten groep”was ook de bloeddruk gedaald, terwijl dit bij de controlegroep niet gebeurde. Het lichaam laat zich niet bedotten en reageert niet op onnatuurlijke drankjes. In de groente zit natuurlijk niet alleen nitraat, maar ook vitamines,mineralen, vezels en bio-actieve stofjes.

Welke groenten zijn nitraatrijk?

• Groene bladgroenten
• Bietjes
• Bleekselderij
• Paksoi
• Koolrabi
• Spitskool
• Venkel

Mag je elke dag een nitraatrijke groente eten?

Vroeger mochten we maar maximaal 2 keer per week sla eten. Een nitraatrijke groente zou een gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren, dacht men indertijd. Nitraat zou omgezet kunnen worden in nitrosamines, welke verantwoordelijk zouden zijn voor allerlei narigheid. Tegenwoordig weten we beter. De omzetting nitraat in in nitrosamine gebeurt nauwelijks. De gezondheidsvoordelen van deze groenten zijn velen malen groter.

Conclusie

Nitraatrijke groenten verwijden de bloedvaten. Doordat de vaten verwijd zijn, kan het bloed makkelijker stromen en daalt de bloeddruk. Een bijkomend voordeel is dat spieren beter worden voorzien van zuurstof, waardoor duursport prestaties verbeteren.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27075914

Geef hier je reactie

*