Hoe vind je rust?

meditation-2214532_960_720

 

Vreemd is het wel. We hebben meer huishoudelijke apparaten en werken minder dan onze grootouders. Toch hebben we het druk en verlangen we naar rust. Reikhalzend kijken we uit naar de vakantie. Dan kunnen we het rustig aan gaan doen, toch?

Helaas werkt het in de  praktijk niet zo. Veel mensen zitten niet lekker in hun vel. Er wordt heel wat af gepiekerd.  In ons land slikken duizenden mensen medicijnen  tegen stress, angsten, onzekerheid of slapeloosheid. Medicijnen hebben vaak veel bijwerkingen, maar aan de andere kant is het ervaren van continu stress een ongewenste situatie voor het lichaam. Het kan op de lange duur leiden tot o.a. hart- en vaatziekten, diabetes en dementie.  Om stress te beheersen zijn er talloze natuurlijke hulpmiddelen.

 

Stress

Hoe ontstaat nu eigenlijk stress? Stel je er staat plotseling een leeuw  in je huiskamer. Je wacht niet af tot je opgegeten wordt. Je gaat vluchten.  Je spieren krijgen extra bloed (nodig om te kunnen rennen); de spijsvertering gaat op een laag pitje en het libido daalt naar nulpunt (geen tijd om voort te planten als je achterna gezeten wordt door een leeuw). Voor jouw lichaam maakt het niet uit of stress veroorzaakt door de leeuw, een boze baas, ruzie met je partner of slechte voeding.

Het lichaam wordt blootgesteld aan prikkels. Deze prikkels dwingen het lichaam te reageren. Dit kan positief zijn. Het is handig je vingers van een hete pan weg te trekken.  Anders verbrand je je handen heel erg lelijk.  Prikkels (die ook wel stressoren genoemd worden) zetten het lichaam dus aan tot actie.  Krijgt ons lichaam te maken met te veel stressoren dan reageert het lichaam met wat we noemen overmatige stress. Overmatige stress is een negatieve situatie. Het blokkeert ons tot het nemen van actie, we ervaren vervelende gevoelens en krijgen dan de akelige lichamelijke klachten.

 

Alarmsignalen

Alarmsignalen dat in het lichaam sprake is van overmatige stress zijn: nervositeit, prikkelbaarheid, sombere stemming, slapeloosheid, vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, spijsverteringsstoornissen, oorsuizingen, hyperventilatie en hoge bloeddruk.

 

Voeding

Door het eten van voedingsmiddelen krijgt het lichaam prikkels van buitenaf toegediend. Hier moet het lichaam op reageren. Voeding is voor het lichaam belangrijk. Het zorgt voor bouw- en brandstoffen. Ons voedingspatroon moet rijk zijn aan groenten en fruit en volle (dus ongeraffineerde)  graanproducten.  Fastfood en kant en klaarmaaltijden kunnen juist een te zware belasting zijn voor het lichaam en daarom voor veel stressoren zorgen.  Dit moet zoveel mogelijk vermeden worden.

 

Voedingssupplementen

Stress onderdrukt de voorraad B vitamines in het lichaam. B Vitamines zijn onder meer belangrijk voor het zenuwstelsel. Het slikken van extra vitamine B zal een positieve bijdrage hebben voor het lichaam.

Een ander mineraal dat door het lichaam extra wordt gebruikt in tijden van stress is magnesium.  Magnesium wordt ook wel het stress mineraal genoemd.  Als het lichaam aan dit mineraal een tekort heeft maakt het dat het gevoeliger reageert op prikkels. Een tekort veroorzaakt krampen, trillen, beven en kan spierkrampen uitlokken.

Een onderzoek in Duitsland heeft aangetoond dat ginko biloba, naast het verbeteren van het geheugen, een angstdempende werking heeft.

L-theanine is een aminozuur dat wel de natuurlijke rustgever wordt genoemd. L-theanine komt veel in groene thee voor.

 

 Overige tips

Als je een sport beoefent is het heel verstandig om de spieren eerst op te warmen, dan te sporten en te besluiten met een cooling down.  Eigenlijk zou het dagritme er ook zo uit moeten zien. Rustig opstaan, even de tijd nemen om je op de dag te bezinnen, dan de dagelijkse activiteiten en uiteindelijk weer rustig de dag eindigen. Niet tot ’s avonds laat computeren of tv kijken.  Ademhalingsoefeningen en yoga brengen de geest tot rust.  Elke dag 30 minuten  lichaamsbeweging (wandelen) werkt erg heilzaam.

Geef hier je reactie

*