Kun je van eten gelukkig worden?

dance-1913852__340

Het antwoord hierop is: ja zeker. Door het eten van de juiste voeding kun je gelukkig worden. En nee, niet door het eten van fastfood of suikerhoudende voeding. Dit geeft maar een tijdelijk geluksgevoel.

Winterdip

Buiten is druilerig weer. De bomen zijn kaal, er groeit nauwelijks onkruid. De natuur is in rust. Sommige mensen ervaren juist in de winter gevoelens van somberheid of zijn zelfs depressief. De stof die hiervoor verantwoordelijk is heet dopamine. Dopamine is een neurotransmitter, een boodschapstofje die er voor zorgt dat zenuwen met elkaar kunnen communiceren.

Van dopamine is bekend dat het zorgt voor een vrolijk, opgeruimd gevoel. Het verhoogt ook de seksualiteit. Minder bekend is dat dopamine ook helpt om het gewicht onder controle te houden; dopamine zorgt er voordat we beschikken over voldoende energie en het helpt om het hart en de hersenen gezond te houden.

Dopamine

Als het lichaam niet over voldoende dopamine beschikt worden we dikker, vermoeider en zijn we ongelukkig. Het zou fijn zijn als we het dopamine gehalte op peil kunnen houden. Gelukkig zijn er voedingsmiddelen die de dopamine spiegel kunnen beïnvloeden. De juiste hoeveelheid dopamine kan een depressie verlichten, het gewicht verminderen en zorgen dat we over voldoende energie beschikken.

Welke maatregelen kunnen we nemen om het dopamine niveau te verhogen?

Dopamine wordt gemaakt uit het aminozuur tyrosine. Door simpelweg voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan tyrosine verhogen we het dopamine gehalte .Deze voedingsmiddelen zijn:

  • Vette vis
  • Eieren
  • Spirulina
  • Rode bieten
  • Appels
  • Boerenkool
  • Bananen
  • Aardbeien
  • Bosbessen
  • Groene thee
  • Kruiden als ginko biloba, brandnetel, paardenbloem en ginseng

 

Een andere manier om de dopamine spiegel te verhogen en het gevoel van welzijn te verhogen is beweging. Door beweging zullen de cellen in de hersenen en de rest van het lichaam actiever worden. Zij gaan dopamine en serotonine produceren. Deze beide stofjes zijn belangrijk voor een goed en gelukkig gevoel en het verhogen van de gezondheid.

Hoewel voeding en beweging zorgen voor de grootste boost van dopamine, zijn er ook voedingssupplementen die dit kunnen veroorzaken. Deze zijn;

  • Ginko biloba
  • Fenylalanine
  • Tyrosine

Hoe we ons lichaam gebruiken en wat we in het lichaam stoppen verklaart ons gevoel. Als een arts een antidepressivum voorschrijft omdat hij vermoedt dat er een dopamine deficiëntie is, zou dit voorschrift wel eens compleet overbodig kunnen zijn als we met de hierboven genoemde adviezen aan de slag gaan.

Geef hier je reactie

*