Oei weer spierpijn!

spierpijn

Wist je dat jouw lichaam wel 600 verschillende spieren kent? Ontzagwekkend aantal toch? Je moet er niet aan denken dat je in alle spieren spierpijn zou krijgen! Gelukkig komt dat nooit voor. Maar toch kun je behoorlijk geplaagd worden door de je spieren.  Je kan gelukkig zelf ook veel doen. Lees maar even verder.

 

Spierweefsels

Er zijn 3 soorten spierweefsels: glad spierweefsel, dwarsgestreept spierweefsel en hartspierweefsel.

Het gladde spierweefsel vind je in de bloedvaten; de hartspieren uiteraard in het hart. Deze spieren zijn onwillekeurig. Dit wil zeggen dat de wil hier geen invloed op heeft. Gelukkig maar, anders zou het hart stoppen tijdens de slaap. muscle-4008177__340

Dit blog gaat echter over het dwarsgestreepte spierweefsel. Dit zijn de skeletspieren. Ze zijn met pezen verbonden aan het bot.  Een spier bestaat uit spierbundels. De bundels werken tegengesteld . Deze spieren zijn willekeurig. We kunnen beslissen te gaan lopen.

Elke skeletspier heeft een zenuw. Als we willen bewegen stuurt de hersenen een prikkel naar de spier. De ene spierbundel wordt korter, de pees wordt samengetrokken. Een andere spierbundel rekt uit. Ze werken tegen gesteld. Dus uitrekken, samentrekken, uitrekken, samentrekken. Zo ontstaat een beweging.

In een ideale situatie kun je moeiteloos bewegen zonder na te denken. Helaas is dit voor veel mensen niet weg gelegd. Zij voelen hun spieren bijna dagelijks, doordat zij last van spierpijn hebben of stijfheid.

Bij een spierkramp lijkt het wel alsof het er opeens in schiet. Je wordt ’s nachts wakker en springt wanhopig het bed uit omdat je been in de kramp schiet. Dit wordt veroorzaakt door een onwillekeurige samentrekking van een spier, waarna er geen ontspanning meer plaats vindt.

We spreken over spierstijfheid als de spieren zwaar aanvoelen en moeilijk bewegen. Dit treedt het meest op na een periode van rust. Bekend is de ochtendstijfheid. Dit kan ook gepaard gaan met pijn, krampen en een naar, ongemakkelijk gevoel.

 

Oorzaken

Laten we eens kijken waardoor spierstijfheid veroorzaakt kan worden.

Sport

Je hebt lekker gesport en de volgende ochtend word je stram en stijf wakker.  Dit wordt veroorzaakt doordat de spieren net iets harder moesten werken dan normaal. Hierdoor ontstaat microscopische schade aan de spiervezels.

 

Verrekkingen en verstuikingen

Dit is de meest voorkomende oorzaak. Door een verkeerde beweging is een spier te ver uitgerekt of gescheurd. Vaak zie je dit gebeuren bij de onderrug, knieën, enkels, polsen of duimen. Er zijn meestal ook andere symptomen als pijn. Denk aan  roodheid, zwelling en blauwe plekken. Het aangedane lichaamsdeel voelt ook warm aan.

 

Polymyalgia rheumatica

Polymyalgia rheumatica, ook wel spier reuma,  veroorzaakt spierpijn en stijfheid. Het komt het meeste voor in het bovenlichaam, dus schouders, nek en armen. Heel af en toe zijn ook de heupen aangedaan. Meestal ontstaat deze ziekte pas na het 70ste levensjaar.. De oorzaak is onbekend.

 

Insectenbeten of steken

De beet of steek van een insect kan leiden tot spierstijfheid. Meestal zie je ook een rode gezwollen plek wat naar kan jeuken of pijnlijk is. Meestal verdwijnen deze klachten binnen een paar dagen.  Overigens kan een tekenbeet de ziekte van Lyme veroorzaken. Hierbij treden ook klachten van spierstijfheid op.

 

Infecties

Ook infecties als griep, verkoudheid of bijvoorbeeld pfeiffer geeft klachten van stijve spieren. Meestal is dit na een aantal dagen uitzieken wel weer over.

 

Medicatie

Ook medicijnen kunnen soms spierklachten als bijwerking hebben. Bekend hierom staan onder andere de cholesterolremmers

 

Overige oorzaken

  • Overgewicht
  • Gebrek aan beweging
  • Verkeerde voeding
  • Kou en vochtigheid
  • Verkeerde voedingsgewoontes

 

Wat kun je zelf doen

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat als de spierpijn veroorzaakt wordt door een onderliggende ziekte dat die eerst behandelt dient te worden. Wordt het veroorzaakt door medicatie kun je met de behandelende arts overleggen of er voor jou andere oplossingen zijn.

 

Spierpijn van het sporten? Meestal kun je daar zelf ook wat doen.

  • Neem rust, zodat het lichaam kan herstellen
  • Gebruik warmte of ijspakkingen
  • Neem een lekker warme douche of bad
  • Masseer de pijnlijke spieren.

almonds-1768792__340

Voeding

Dit is uiteraard iets wat mij het meest interesseert. Kun je door verkeerd te eten spierpijn krijgen. Het antwoord is simpel: jazeker.  Spieren hebben voedingsstoffen nodig om te functioneren.   Goed functionerende spieren zijn goed doorbloed. Bij (intensief) bewegen kan er melkzuur vrijkomen. Als de spieren goed doorbloed zijn kan het melkzuur makkelijk afgevoerd worden en heb je daar helemaal geen last van. Zijn ze niet goed doorbloed, dan kan het melkzuur zich ophopen en daar krijg je klachten van.

Spieren hebben energie nodig, die geleverd wordt door koolhydraten. Nu niet gelijk naar de koektrommel rennen, aan die koolhydraten heb je maar weinig. Kies voor gezonde koolhydraten (bv groente, zoete aardappel, bananen, pompoen en havermout). Voor het herstel van spieren zijn eiwitten nodig (bijvoorbeeld kwark of wei-eiwitten).  Voor een optimale spierwerking zijn B vitamines erg belangrijk (groenten, granen, zuivel, vlees). Een tekort aan vitamine D (zon, vette vis, vlees, eieren, boter) kan leiden tot bot- en spierpijn. Vitamine C vermindert de schade aan spieren (citrusfruit, groenten). Magnesium ontspant en herstelt de spieren (noten, pure chocolade, bananen) en zink (granen, noten, schelpdieren, zuivel) is weer belangrijk voor de koolhydraatstofwisseling.

Ook een tekort aan vocht kan spierkrampen en spierstijfheid veroorzaken. Vocht is immers het transportmiddel van het lichaam. Het zorgt er voor dat alle voedingsstoffen vervoerd kunnen worden en de afvalstoffen afgevoerd worden. Het is heel belangrijk om te zorgen dat je minimaal 2 liter water (of kruidenthee) drinkt.

 

Conclusie

Meestal zijn klachten van spierstijfheid of spierkrampen van tijdelijke aard en trekken ze snel weer weg. Toch is het belangrijk om te kijken of je er zelf wat aan kunt doen om dit te voorkomen.  Met gezonde voeding en voldoende vocht kun je veel winst behalen.

Geef hier je reactie

*