Prikkelbare darm (deel 2)

toilet-paper-313820_960_720

In het vorige blog heb je kunnen lezen waarom prikkelbare darm niet tussen je oren zit, wat PDS nu eigenlijk is en welke vormen er van bestaan. We gaan nu ons iets verder verdiepen in de darmen en waardoor het evenwicht verstoord kan worden.

Bacteriën

Ons lichaam bestaat voor 1,5 kilo uit bacteriën. Die zitten voornamelijk in onze darmen. Er wonen in onze darmen verschillende families bacteriën. Wij zijn blij met hen. Ze zorgen voor een goede vertering en een goede gezondheid. Bij patiënten met PDS is de darmflora heel vaak verstoord. Er wonen vaak te weinig lactobacillen en bifidobacillen in de darmen en er zijn slechte families bij gekomen. . De bacterie families zijn niet meer in evenwicht.

Factoren die het evenwicht verstoren zijn:

• Verkeerde voeding
• Medicijnen (met name antibiotica)
• Stress
• Veroudering
• Sport
• Ziekte

Wat is het gevolg van een verstoord evenwicht?

Als er te weinig goede bacteriën bij ons wonen, maar wel veel slechte bacteriën is de balans verstoord en heeft dit gevolgen voor ons lichaam.

• We kunnen onze voeding niet goed verteren, waardoor er onverteerbare resten in de darmen overblijven. Dit kan voor klachten zorgen (denk bijvoorbeeld aan voedselintoleranties).
• Ook de afweer kan verminderen, waardoor we eerder ziek worden.
• De darmwerking raakt ontregeld, waardoor buikpijn, winderigheid of een opgeblazen kan ontstaan
• De ontlasting kan heel dik worden, waardoor verstopping ontstaat. Als er verstopping is nemen de darmen niet alle voedingsstoffen op.
• De ontlasting kan ook heel dun worden, waardoor het snel door het maagdarm kanaal gaat en de darmen ook de voedingsstoffen niet goed kan opnemen.

Wat helpt bij PDS?

Helaas ik moet je teleurstellen. Er is geen standaardoplossing bij PDS. Iedereen is anders en de oplossingen zijn ook uniek. Het is een zoektocht om uit te zoeken wat bij jou werkt. Ik kan je daarbij helpen.

In het algemeen helpen de volgende tips:
• Zorg voor een gezonde voeding (zie artikel 3)
• Veel PDS patiënten zijn gevoelig voor koffie, alcohol, zoetstoffen, te veel vet, ui en koolzuur
• Zorg voor ontspanning. Meditatie is weldadig
• Houd een voedingsdagboek bij waarin je wellicht kunt achterhalen welk voedingsmiddel voor jou prikkelend werkt
• Neem de tijd om te eten
• Kauw goed, de vertering begint al in de mond
• Drink minimaal 2 liter per dag (thee mee geteld)
• Vermijd suiker. Suiker is een goede voedingsbron voor de slechte bacteriën
• Slik een goede probiotica

In het laatste deel over prikkelbare geef ik 9 tips om je buikklachten te verminderen.

Geef hier je reactie

*