Slapen zoals je eet!

bed-945881__180

Stel dat je weet wat je moet eten om heerlijk te slapen, zou je dat dan doen? En als je weet welke voeding verantwoordelijk is voor je slapeloosheid, zou je dat dan willen vermijden? Dit is kans om te leren welke voedingsmiddelen je moet eten en welke je moet vermijden om en nacht heerlijk te slapen en uitgerust wakker te worden.

Eet tryptofaanrijk
We hebben allemaal al gehoord dat een beker warme melk ons regelrecht naar dromenland voert. Weet je ook waarom? Zuivel is rijk aan het aminozuur tryptofaan, welke de slaap bevordert. Andere voedingsmiddelen rijk aan tryptofaan zijn: bananen, noten, honing, zaden, honing en eieren.

slaaphormoon

Koolhydraten voor de slaap

Door het eten van koolhydraten wordt serotonine aangemaakt. Serotonine is een voorloper van tryptofaan, wat weer de slaap bevordert. Ga nou niet los op een zak drop of een pak koekjes. Denk meer aan een crackertje met kaas.


Neem een kleine snack voor het slapen

Als je lijdt aan slapeloosheid helpt een klein tussendoortje eten voordat je het bed opzoekt. Zie dit niet als een uitnodiging om een flinke maaltijd te nuttigen. Een volle maag is een belasting voor het maagdarm kanaal en zou je juist uit de slaap houden. Een handig tussendoortje is bijvoorbeeld een banaan of een handje nootjes.

Stop met het eten van fastfood

Een goede reden om fastfood te mijden is dat het lege calorieën zijn (voegen geen voedingsstoffen toe) en zorgt voor gewichtstoename. Het eten van friet en dergelijke activeert het maagdarm stelsel en zorgt voor nachtelijke wandelingen naar het toilet. Het is dus ook een bedreiging voor een gezonde nachtrust.

Pas op voor verborgen cafeïne

Bekend is dat het drinken van een kopje koffie na het avondeten kan zorgen voor een verstoorde slaap (als je gevoelig bent voor cafeïne). Bedenk dat er ook verborgen cafeïne bronnen zijn als chocolade, cola, zwarte en groene thee, en zelfs decafé. Om lekker te slapen is het beter om alle cafeïne uit je voeding te laten gedurende 4 tot 6 uur voordat je gaat slapen.

Vermijd het slaapmutsje

Hoewel alcohol voor het slapen je misschien helpt om sneller en dieper in slaap te vallen, leidt het vaak ook tot een onrustige slaap, vaak wakker worden, hoofdpijn, nachtzweten en nachtmerries. Voor een goede nachtrust is handiger om alcohol na het avondeten te vermijden.

Etenstijd

Het gezegde is niet voor niets: ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. ’s Ochtends kan het lichaam het beste voeding verteren. Dan zou je een grotere maaltijd kunnen nemen. Bij een zware maaltijd in de avond bestaat de kans dat het eten nog halfverteerd in de maag zit en de nachtrust negatief beïnvloed.

Conclusie

Slapen en voeding zijn nauw met elkaar verbonden, iets wat niet bij iedereen bekend is. Met bovenstaande tips moet het lukken om een goede nachtrust te krijgen. Slaap lekker!

Geef hier je reactie

*