Variatie op het bord.

vegetables-791892__180

Er wordt vaak gezegd dat je gevarieerd moet eten om gezond te blijven. Uit mijn praktijk blijkt dat mensen elke dag ongeveer hetzelfde eten, omdat het gemakkelijk is of omdat men het moeilijk vindt om iedere dag opnieuw iets te moeten bedenken om te eten.

Maar stel dat je elke dag dezelfde gezonde voedingsmiddelen eet – bijvoorbeeld kwark met aardbeien bij het ontbijt, een salade met pasta als lunch en zalm met broccoli als avondmaal. Zijn we dan gezond bezig?

Schijf van vijf

Toen ik opgeleid werd als diëtiste lag de nadruk in de voedingsleer op de macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten) en de micronutriënten (vitaminen, mineralen, spoorelementen). Wij werkten toen met de schijf van vijf. Belangrijk was dat je elke maaltijd uit elke schijf iets at. Als je dit keurig deed at je gevarieerd.

Bioactieve stoffen

Tegenwoordig wordt steeds meer belang gehecht aan de fytonutriënten, de bioactieve stoffen in plantaardig voedsel – polyfenolen, flavonoïden, isoflavonen, lignanen, stilbenen, fytosterolen, carotenoïden, xanthofyllen, triterpenen, ellagitanninen, fenolzuren, zwavelhoudende stoffen, enz. Bioactieve stoffen zijn vaak antioxidanten. Deze stoffen zorgen er voor dat vrije zuurstofradicalen geen schade aan het lichaam kunnen brengen.

Elke groente- of fruitsoort (of ander plantaardig voedingsmiddel) bevat andere bioactieve stoffen. Door elke dag broccoli te eten krijg je veel gezonde zwavelhoudende stoffen binnen, maar mis je weer een heleboel andere bioactieve stoffen. Uiteraard geldt dit ook voor paddenstoelen , peulvruchten, noten, granen, fruit en, zaden. . Elk plantaardig voedingsmiddel heeft zijn eigen unieke voedingsprofiel. Door te variëren met voedingsmiddelen heb je de meeste kans om zoveel mogelijk verschillende bioactieve stoffen binnen te krijgen.

Darmflora

Een andere zeer belangrijke reden om zo veel mogelijk verschillende voedingsmiddelen te eten is de darmflora. Met darmflora wordt bedoeld de miljarden bacteriën die in onze darmen leven. Meer variatie in de voeding betekent meer variatie in de darmflora (meer verschillende soorten bacteriën). Hoe groter de variatie in je darmflora is , des te gezonder je stofwisseling is. De bacteriën in de darm voeden zich niet allemaal met dezelfde stoffen.. De ene bacterie voedt zich met koolhydraten of vezels, terwijl anderen “dol”zijn op eiwitten. Door eenzijdig te eten krijgen bepaalde bacteriën te veel en andere te weinig voeding. Daardoor zal de ene groep goed kunnen functioneren en zich vermenigvuldigen, terwijl de andere groep uitgeroeid zal worden wegens gebrek aan voeding. Ons lichaam heeft alle soorten bacteriën nodig! Immers verschillende bacteriën hebben verschillende taken. Er zijn bacteriën die zorgen voor een goed immuunsysteem. Er zijn bacteriën die ontstekingen afremmen. Anderen controleren weer de bloedsuikerspiegel of dragen zorg voor het honger- en verzadigingsgevoel. Er zijn bacteriën nodig voor de afbraak en opname van voedingsstoffen, en ga zo maar verder.

De balans tussen de verschillende stammen moet evenwichtig zijn om gezond te blijven. Uit onderzoek blijkt dat als het evenwicht niet in balans is (er bestaat dan een dysbiose) er een grotere kan is op aandoeningen als overgewicht, diabetes, chronische ontstekingen etc.

Conclusie

Variatie in onze voeding blijft toch echt het toverwoord. Door zoveel mogelijk verschillende plantaardige producten te eten krijgen we voldoende bioactieve stoffen binnen.

Referenties:

Placebonocobo.be

1. Belizário JE, Napolitano M1. Human microbiomes and their roles in dysbiosis, common diseases, and novel therapeutic approaches. Front Microbiol. 2015 Oct 6;6:1050.

2. Shenderov BA. Metabiotics: novel idea or natural development of probiotic conception. Microb Ecol Health Dis. 2013 Apr 12;24.

Geef hier je reactie

*