Vet verbranden terwijl je rust!

tv-1529259__180

Ons lichaam heeft brandstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. We kennen twee soorten vet verbranding: verbranding in rust (basaal metabolisme) en verbranding die wordt gebruikt bij beweging.

De verbranding in rust gebruikt ons lichaam om het bloed te laten stromen, het hart te laten kloppen, de temperatuur gelijk te laten blijven, de ademhaling etc. Van alle energie die beschikbaar is wordt 70% gebruikt voor de rust verbranding en 30% voor arbeid.

Het is daarom slim om de rust verbranding te verhogen. Daar hebben we het meeste baat bij. Dat kan op twee manieren: door beweging en door voeding en voedingsstoffen.

Beweging

Dagelijkse beweging verlaagt het vetgehalte en verhoogt de verbranding. Echter het tijdstip van beweging is ook erg belangrijk. Beweging voor het ontbijt stimuleert de vetverbranding. Het lichaam heeft immers na een nachtje slapen geen koolhydraten tot zijn beschikking om te verbranden. Bovendien blijkt dat beweging voor het ontbijt de stofwisseling gedurende de gehele dag verhoogt! We hoeven dus helemaal niets extra’s te doen om toch de verbranding te verhogen.

Koolhydraten

Als je op een ander tijdstip (dus niet voor het ontbijt) gaat bewegen is handig om geen koolhydraten voor het bewegen te eten. Als we dan gaan sporten moet het lichaam wel vetten gaan verbranden. Er is immers niets anders beschikbaar. Dus niet kiezen voor brood, pasta of fruit.
Je hoeft niet op een lege maag te sporten. Het eten van eiwitten is geen enkel probleem. Het lichaam heeft dan wel zijn bouwstoffen, zodat de spieren intact blijven tijdens de beweging. Een groente omeletje, peulvruchten of een zalmsalade zijn prima alternatieven.


Weinig eten

Sommige mensen denken de oplossing gevonden te hebben door weinig te eten, maar wel veel te sporten. Dit is absoluut niet handig. Weliswaar verlies je vetweefsel, maar ook spierweefsel. In eerste instantie zal er wel een gewichtsvermindering plaats vinden, maar later helemaal niet meer. Dit is een enorme stress voor het lichaam, waarbij je meer kwaad doet dan goed.

Eiwitten

Eiwitten zorgen voor spieropbouw, maar verhogen ook de verbanding in rust. Hoe meer spieren je hebt, hoe hoger de rustverbranding. De spieren hebben immers ook energie nodig. Dus terwijl je slaapt of op de bank hangt en televisie kijkt staat je verbanding een tandje hoger.

Voeding en voedingsstoffen

Ook met voeding kunnen we de verbanding verhogen. Door het eten van gember, rode peper, mosterd en sambal krijgen we het warm. Dat komt omdat de thermostaat van het lichaam een tandje hoger gaat staan. Hoeven we verder niets voor te doen.

Groene thee

Deze heilzame thee zet de warmte productie wat hoger. Dit kost weer energie, waardoor de verbranding omhoog gaat. Groene thee is rijk aan het stofje ECGC (epigallocathechingallaat). ECGC verhoogt niet alleen de vetverbranding, maar zorgt er ook voor dat vetten moeilijker opgeslagen worden.

Garcinia Cambogia (HCA)

HCA is een natuurlijk fruitzuur dat in de schil van de vrucht Garcinia Cambogia voorkomt. Deze vrucht groeit in zuidoost Azië. HCA remt de omzetting van koolhydraten in vetten af en verhoogt de vetbranding. Bovendien zorgt het ervoor dat de eetlust verminderd wordt. Het eten van de vrucht geeft geen bijwerkingen. Het slikken als supplement kan dat wel. Klachten als diarree, buikpijn en hoofdpijn worden gemeld. Let altijd op de kwaliteit van het supplement.

Overigens, de kachel in huis lager zetten en koud douchen zet ook de verbranding hoger!

Geef hier je reactie

*

Wil jij niets missen van Evitalien?

Wil je gelijk jouw gezondheid een boost geven? Laat hier je emailadres achter dan stuur ik je direct tips.