Voeding voor je longen

 

 

lungs-2773515__340

 

In deze tijd is het dubbel zo belangrijk om te zorgen voor gezonde longen. Als je goed naar de longen kijkt zie je dat ze erg lijken op een boom, maar dan omgekeerd. Eerst heb je de stam (luchtpijp), dan de takken (longkwabben) en vervolgens de blaadjes (longblaasjes).  In tegenstelling tot een echte boom zijn onze longen niet hard, maar juist zacht en kwetsbaar. De binnenkant van de longen (dus daar waar de lucht doorstroomt) is bedekt met een slijmvlies. En op dit slijmvlies zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes bewegen en zorgen dat in dat als er toch een indringer binnen is gekomen het ook gelijk weer naar buiten gewerkt gaat worden. De indringer wordt vervoerd naar de keelholte, alwaar je het weer kan ophoesten.

De longen zijn natuurlijk onze ademhalingsorganen. We ademen zuurstof in en kooldioxide uit.  Er is wel een overcapaciteit, maar toch is het belangrijk om te zorgen dat de longen goed blijven functioneren. En nu natuurlijk helemaal met dat vervelende Corona virus. We moeten zorg dragen dat de longen in een top conditie blijven. Met stip op nummer 1 staat uiteraard niet roken. Ook beweging is super belangrijk. Maar daar wil ik het in dit blog niet over hebben. Ik ga je vertellen welke voedingsmiddelen je kun gebruiken om je longen gezond te houden.

 

Goede voedingsmiddelen voor jouw longen

Het bord vullen met superfood voor de longen helpt om de longfunctie gezond te houden of te verbeteren, verlaagd ontstekingen en heeft een beschermende functie voor bepaalde longaandoeningen. Maar wat moet je dan precies eten?  Ik ga het je vertellen.

Appels

An apple a day keeps the doctor away. Allemaal kennen we dit rijmpje en het klopt ook nog eens! Appels dragen zeker bij tot een goede gezondheid op veel vlakken. Kijk ik alleen al naar de longen dan zorgen de bioactieve stofjes in appels ervoor dat ontstekingen en oxidatieve stress worden verlaagd. Hierdoor verbetert de longfunctie.

Bovendien  heeft een 10 jaar durend onderzoek aangetoond dat bij rokers de longcapaciteit minder snel achteruit gaat dan bij rokers die geen appels aten.

 

Groene thee

Groene thee zit boordevol antioxidanten en polyfenolen die de longfunctie stimuleren.  In groene thee zit theofylline. Dit stofje zorgt er voor dat de longen zich wat verwijden waardoor de capaciteit groter wordt. Het ademhalen wordt makkelijker.

 

Bladgroenten

Spinazie, boerenkool, rucola en andere bladgroenten bevatten veel waardevolle stoffen waar de longen heel blij van worden. Denk aan de antioxidanten, vezels, vitamines en mineralen.

 

Knoflook

Misschien ben je er niet dol op of vind je de lucht niet fijn. Toch is het aan te raden om knoflook te gebruiken. Het heeft namelijk een zeer krachtige ontstekingsremmende en andioxidatieve werking. Het vermindert oxidatieve stress zowel in de longen als in het hele lichaam.

 

Gember

Gember is een zeer krachtige specerij waar al  veel studies naar verricht zijn. Het is voor het hele lichaam heilzaam, zo ook voor de longen. In dierstudies is aangetoond dat bij ratten gember zorgt voor minder longbeschadigingen en  bescherming biedt tegen ontstekingen.

 

Zalm

Vette vis is een bron van ontstekingsremmende omega-3 vetzuren. Zalm heeft een long reinigende werking. Onderzoeken suggereren dat de omega-3 vetzuren de doorbloeding van de longen verbeteren en daarmee ook de functie van de longen.

 

Kurkuma

Kurkuma is eigenlijk het beste product wat je voor gezonde longen zou moeten eten. Dat komt door de prachtige gele kleur. Dit stofje heeft namelijk ontstekingsremmende eigenschappen die longen in een goede conditie houden. Dit maakt overigens ook dat je kurkuma prima kunt gebruiken als je al klachten hebt als COPD.

 

Bananen

Heel vaak hoor ik mensen verzuchten dat bananen niet gezond zijn en alleen maar vol met koolhydraten zitten. Niets is minder waar. Bananen zijn wel degelijk gezond. Ze zijn rijk aan kalium, vezels en vitamine C. Vooral het kalium in de banaan zorgt dat de longen goed kunnen uitzetten en ontspannen, waardoor de ademhaling soepel gaat.

 

Wat moet je niet eten

Naast alles wat gezond is voor de longen zijn er ook voedingsmiddelen die je juist niet moet eten. Denk hierbij aan de ontstekingsbevorderende transvetzuren. Kant- en klaar maaltijden, frisdranken en geraffineerde olie zijn af te raden. Melk is slijmvormend en daarom ook te af te raden.

 

Conclusie

Met voeding kun je de gezondheid van de longen bevorderen. Vooral appels, bananen, zalm, knoflook, gember, kurkuma zijn zeer aan te raden om dagelijks in je voedingspatroon te integreren.  Kant-en klaar producten moeten vermeden worden. Uiteraard is lekker bewegen en stoppen met roken zeer aan te raden.

Geef hier je reactie

*