Voedingsmiddelen tegen pijn en ontsteking

knee-2768834_960_720

 

Lijd jij aan artrose, artritis of fibromyalgie?  Ben jij een sporter en heb je regelmatig pijnlijke spieren? Weet je dat je pijn en ontsteking ook op een natuurlijke manier kunt aanpakken? Lees even verder

 

Proteolytische enzymen

Eerst maar even uitleggen wat een enzym is. Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen. Vergelijk de cel eens met een keuken. Er moet eten gekocht worden, gekookt worden en het afval gooien we weg. Enzymen doen dit voor ons. Er zijn enzymen die er voor zorgen dat de cel voeding krijgt, enzymen die helpen met het omzetten hiervan en enzymen die de afbraak producten verwijderen. Proteolytische enzymen zijn eiwitsplitsende enzymen. Zij werpen zich op de eiwitten die we gegeten hebben.

Deze enzymen hebben nog een functie: zij zijn ontstekingsremmend. En dat is nou interessant als wij lijden aan pijn.  Als we de enzymen dan tussen de maaltijden in gebruiken, zijn er geen eiwitten die ze moeten verteren.  Dan werken ze ontstekingsremmend.

Voorbeelden van proteolytische bacteriën zijn bromelaïne (uit ananas) en papaïne uit papaja’s..

 

Specerijen

Er zijn specerijen die ontstekingsremmend en pijnstillend  werken. Denk aan gember, kurkuma en boswellia. De eerste twee specerijen kent iedereen Maak hier ruim gebruik van bij het bereiden van maaltijden.

Boswellia is wat minder bekend. Boswellia Serrata is een boom die veel in Noord India voorkomt. Deze boom produceert een hars, die dezelfde werking lijkt te hebben als corticosteroïden (ontstekingsremmend). Boswellia is voornamelijk te koop als supplement.

 

Essentiële vetzuren

Dit zijn vetzuren die het lichaam nodig heeft en we niet zelf kunnen maken. Misschien klinkt het wat vreemd in je oren, maar (goede) vetten heeft het lichaam nodig om te kunnen overleven.  Omega-3 vetzuren zijn de goede vetzuren; deze helpen ons om ontstekingen aan te pakken. Als deze minder zijn ervaren we minder pijn. Wild gevangen zalm, lijnzaad, chiazaad, walnoten, haring, tonijn en avocado’s zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk aan omega 3 vetzuren zijn.

 

Elektrolyten tegen pijn

Kalium en natrium zijn elektrolyten die ontstekingen remmen in het lichaam. Dit doen ze op 2 manieren: natrium brengt water en voedingsstoffen in de lichaamscellen. Kalium op zijn beurt helpt de cel om afvalstoffen en gifstoffen te lozen.

De gemiddelde Nederlander gebruikt veel te weinig kalium (slecht 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Voorbeelden van kaliumrijke producten zijn: banaan, avocado, bladgroenten, zoete aardappel, zalm, abrikozen, granaatappel, witte bonen en kokoswater.

 

Conclusie

Als je last van pijn hebt hoef je niet meteen naar de pijnstillers te grijpen. Met gezonde, lekkere voeding kun je heel veel bereiken. Als ik zelf last van een ontsteking heb eet ik zalm met zoete aardappel .  Wat doe jij voeding of pijnstiller?

Comments

  1. Yolanda Klooster says:

    helaas gebruik ik al jaren paracetamol/codeïne 1000/40 2x daags soms 3x soms is het zo erg dat ik aan de morfine moet maar ik zou dit allemaal graag achter me laten.

Geef hier je reactie

*

Wil jij niets missen van Evitalien?

Wil je gelijk jouw gezondheid een boost geven? Laat hier je emailadres achter dan stuur ik je direct tips.