Vitamine D en je voelt je zo weer oké!

smile-308884_640

Als je altijd uit de zon blijft, bedenk dan dat je het lichaam de vele voordelen van vitamine D onthoudt. De zon is een uitstekende bron van een natuurlijke vorm van vitamine D, waar het lichaam optimaal van kan profiteren. De laatste jaren is bij veel mensen een vitamine D deficiëntie geconstateerd. Dit wordt mede veroorzaakt door het vermijden van zonneschijn of het insmeren van het lichaam met zonnebrandmiddelen.

Immuunsysteem

Vitamine D stimuleert het afweersysteem omvirale infecties, zoals griep, te bestrijden.Een studie toonde aan dat zelfs een lage dosering vitamine D bescherming biedt tegen alle griepstammen. Vitamine D stimuleert het immuunsysteem om een infectie van de bovenste luchtwegen te bestrijden.

Calcium

Dit magische vitamine ondersteunt het lichaam niet alleen om infecties te bestrijden, maar speelt in het lichaam ook een belangrijke rol bij het opnemen van het mineraal calcium.Om goed te kunnen functioneren heeft het lichaam calcium nodig.Calcium is onder meer nodig voor de botten.Vitamine D helpt het lichaam om calcium uit de voeding op te nemen, zodat onze botten sterk en gezond blijven.

Luchtwegen

Vitamine D is ook een uitermate belangrijk vitamine voor mensen die lijden aan astma of andere ziekten van de luchtwegen.Bij astma neemt de longfunctie steeds verder af. De longen worden hyperreactief, zodat patiënten moeite krijgen met ademhalen. Astma patiënten die een tekort aan vitamine D in hun bloed hebbenkunnen meer klachten krijgen dan mensen die voldoende vitamine D in het bloed hebben. Dit kan verklaard worden doordat vitamine D de reactiviteit van de longen vermindert.

Kanker

Recente studies tonen aan dat er een link is tussen kanker en een lage vitamine D status in het bloed.In meerdere studies is aangetoond dat vitamine D een belangrijke rol speelt in de preventie van prostaatkanker en andere vormen van kanker.Studies toonden aan dat vitamine D ook gebruikt kan worden bij de behandeling van diabetes, schizofrenie en hoge bloeddruk.

Supplement

Er zijn niet veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D. Vette vis (en dan met name haring en zalm) zijn ware bronnen van vitamine D.Het is daarom belangrijk om in ieder geval gedurende de herfst en de winter een vitamine D supplement te nemen. In de lente en zomermaanden kunnen we volstaan met dagelijks15-30 minuten met het hoofd en de handen in de zon te zitten. De zon moet dan wel een zonkracht van minstens 3 hebben (zie RIVM).

Geef hier je reactie

*