Waarom lukt het afvallen niet?

bathroom-scale-1149264__180
 

Luister je wel eens naar je lichaam? Weet jij waarom het afvallen niet wil lukken? Gebruik jij ook misschien een speciaal afslank dieet? Hoewel deze diëten vaak (tijdelijk) werken is dit toch niet de juiste methode. We moeten luisteren naar wat het lichaam te vertellen heeft. Ongewenst in gewicht aankomen is een signaal van het lichaam dat er iets niet goed verloopt.  Je kan het vergelijken met het hebben van koorts.  Een verhoging van de lichaamstemperatuur is een signaal dat er “ergens”  in het lichaam iets aan de hand is. Als we  paracetamol nemen zal de koorts ongetwijfeld dalen; maar als de koorts veroorzaakt wordt door een longontsteking hebben we het probleem niet opgelost.  Zo is het met ons gewicht ook.  We kunnen gaan lijnen, maar als we de werkelijke oorzaak niet aanpakken zal er weinig veranderen.

 

Een ander nadeel aan het volgen van een dieet is dat het lichaam zich aanpast aan de veranderde omstandigheden.  Het lichaam is er op gericht om te overleven en zal alles doen om dit te bereiken.  Als we minder calorieën tot ons nemen verandert onze stofwisseling. Het lichaam denkt dat we in tijden van hongersnood leven. We gaan zuiniger om met de beschikbare energie. Hiertoe zetten we de stofwisseling op een laag pitje. We verbranden minder lichaamsvet en alle vetten die we binnen krijgen worden direct opgeslagen.   Een mooi voorbeeld om dit te illustreren is een zeer onfortuinlijke inwoner van Zweden.  Een man was met zijn auto ingesneeuwd op een zeer stil weggetje.  Hij heeft ruim 2 maanden ingesneeuwd in de auto gezeten en heeft zich in leven gehouden met het “eten”van de sneeuw.  Zijn lichaam had zich helemaal aan deze omstandigheden aangepast.

 

Ons lichaam heeft minimaal 1200 kCal per dag nodig om alle processen goed te laten verlopen. Een voeding gebaseerd op 1000 Kcal (of soms zelfs  nog minder) is bij lange na niet toereikend. Er zullen voedingstekorten optreden. Deze tekorten kunnen klachten geven als duizeligheid, hoofdpijn, concentratiestoornissen, haaruitval en vermoeidheid.

 

Welke oorzaken kunnen er zijn voor de ongewenste gewichtstoename?

 

Hyperinsulinisme

Als we koolhydraten eten worden ze in de darmen omgezet naar glucose. Glucose wordt opgenomen in het bloed; vandaar de naam bloedsuiker.  Onze cellen gebruiken glucose als brandstof.  Om glucose de cellen binnen te krijgen heeft de cel insuline nodig.  Dus zodra de bloedsuikerspiegel stijgt gaat de alvleesklier insuline produceren.  Als de cellen voldoende brandstoffen hebben zorgt insuline er voor dat het resterende bloedsuiker omgezet wordt in vet.  Als we dus veel insuline in het bloed hebben wordt er veel vet opgeslagen.

Bij hyperinsulinisme zijn de cellen “doof”geworden voor insuline. De insuline klopt wel tegen de cel aan, maar de cel hoort het niet. De alvleesklier reageert hierop door nog meer insuline aan te maken.  We hebben net gelezen dat hoe meer insuline in het bloed zit er meer vetten opgeslagen worden.

 

Verlaagde verbranding

Als je het niet goed kan verbranden heeft een caloriebeperking geen zin. Er bestaan twee “soorten”verbrandingen. De verbranding in rust (dit is de energie die het lichaam nodig heeft om je op temperatuur te houden, je hart te laten kloppen etc) en de verbranding met beweging.  70% van de inname van calorieën wordt verbruikt door de verbranding in rust (gek genoeg).  Veel bewegen hoeft dus niet specifiek te betekenen dat je ook meer verbrand. Belangrijker is het om de verbranding in rust te verhogen.

 

 

Verlaagde verzadiging

Sommige mensen kunnen niet goed voelen of ze voldoende gegeten hebben. Ze eten altijd iets te veel.  Als we al deze kleine beetjes te veel eten bij elkaar leggen wordt het toch al snel een heleboel. Het verbeteren van het verzadigingsgevoel is een betere optie dan het beperken van calorieën.

 

Menopauze of andropauze

Door veranderingen in ons hormonale stelsel kan de stofwisseling uit balans raken.  Belangrijk is om het hormoonstelsel weer in evenwicht te brengen, waardoor de stofwisseling weer normaliseert.

 

Traag werkende schildklier

Door stress en voedingstekorten kan de schildklier  in de problemen komen en trager gaan werken.  Als de schildklier traag werkt wordt de hele stofwisseling trager en zal je snel in gewicht aankomen.  In dit geval is het belangrijk om de schildklier optimaal te ondersteunen.

 

Aanpak

Zoals uit bovenstaande duidelijk is geworden is het volgen van een dieet om af te vallen niet handig als we niet weten welke verstoring er verantwoordelijk is voor  de gewichtstoename is.  We moeten eerst de oorzaak (of een combinatie van oorzaken) achterhalen. Iedere oorzaak heeft zijn eigen specifieke aanpak nodig om blijvend met een gezond gewicht door het leven te gaan. In mijn praktijk ga ik samen met jou op zoek naar de oorzaak  en krijg jij een advies op maat. Ik werk niet met diëten, maar met aanpassingen aan het huidige voedingspatroon, zodat het makkelijk is om vol te houden.

Zie ook de aflevering van 1 Vandaag

 

[maxbutton id="1"]