Wat gebeurt als je minder suiker gaat eten?

suiker

Moe? Lusteloos? Geen zin om iets te ondernemen? Huid problemen?  Ik zou bijna zeggen sluit je aan bij de rijen landgenoten die hier last van hebben.  Bijna iedereen herkent dit wel.  Onbekender is het misschien dat dit kan worden veroorzaakt door het gebruik van suiker. Dat wil je misschien net niet horen. Suiker kan zo troostend werken. Je voelt een dipje en neemt een koekje. Beetje verdrietig? Chocolade biedt troost.  En als je dan eenmaal iets genomen hebt maakt het toch niet meer uit. Dan kun je de rest net zo goed ook op eten. Zo werkt het toch?

Bij mij in het verleden wel.  Huiswerk maken ging het beste met een zak drop vond ik. En roze koeken vond ik heerlijk (ik wist toen nog niet waar het roze van gemaakt werd).   Suiker werkt verslavend. Nog erger dan heroïne.  Van suiker krijg je kortdurend een geluksgevoel, om je daarna weer net zo belabberd te laten voelen als eerst. Weer iets met suiker eten dan?

NEE, niet doen.  Je trapt in de valkuil Toegeven betekent dat je de suiker verslaving in stand houd, en dat wil je niet.  Gemiddeld eet de Nederland 40 kilo suiker per jaar! Dat is 122 gram (30 klontjes) per dag.  Schrikbarend toch.  Een groot deel van onze energie inname wordt geleverd door deze loze calorieën.  Dit is vulling, geen voeding. Het belast je lichaam alleen maar en geeft geen bouwstoffen.

 

Slecht voor de gezondheid

Het regelmatig eten en drinken van suikerrijke drankjes kan leiden tot gezondheidsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Overgewichta
  • Verhoogd risico op diabetes type 2hart- en vaatziekten
  • Vermoeidheid
  • Tandbederf
  • Acne

Waar je misschien minder snel aan denkt is dat je van een hoog suiker gebruik angstig kan worden. Dat komt omdat suiker zorgt voor een verlaagde afgifte van de neurotransmitter dopamine. En dit stofje is er nu juist verantwoordelijk voor  dat je plezier hebt en gemotiveerd blijft.

 

Afkickverschijnselen

De aanbevolen hoeveelheid suiker per dag is 25 gram. En dat is inclusief het suiker uit fruit.  Groenten mag je onbeperkt eten. Dat suiker telt niet mee.  Als je minder suiker gaat eten moet je bedacht zijn dat je lichaam in opstand komt. Je kan (net als bij drugs) ontwenningsverschijnselen krijgen.  De meest gehoorde klacht is hoofdpijn.  Zeker in het begin. Verder kunnen er klachten ontstaan als:

  • Behoefte aan zoete of calorierijke producten
  • Energie gebrek
  • Spierpijn
  • Misselijkheid
  • Maagkramp
  • Opgeblazen gevoel
  • Irritaties
  • Angsten
  • Depressieve gevoelens

Misschien schrik je van dit rijtje, maar bedenk dat de symptomen zeer mild en maar tijdelijk zijn.  Ze verdwijnen gewoon als het lichaam gewend is aan de verminderde suiker inname.

Wat kun je doen om deze onttrekkingsverschijnselen te verminderen?

Ik kan me voorstellen als je bovenstaande rijtje leest denkt: “daar zit ik niet op te wachten.” Toch wil ik je aanmoedigen om het wel te doen. De gezondheidswinst is namelijk heel groot.  Je zult je echt beter, vitaler en opgeruimder voelen.

 

Tips

Veel van de onttrekkingsverschijnselen worden veroorzaakt door een schommelende bloedsuikerspiegel.  Suiker is een koolhydraat . De scheikundige naam voor suiker is sacharose, een disaccharide. De betekent dat het uit twee “suikers”bestaat, namelijk glucose en fructose.  In het lichaam wordt dit afgebroken, waarna het heel snel door de cellen kan worden opgenomen.  Het gehalte in het bloed (bloedsuiker) zal stijgen en je ervaart heel kortdurend energie.  Hierna daalt het bloedsuiker weer en voel je je weer energieloos.  De truc is om te zorgen dat de bloedsuikers niet pieken, maar stabiel blijven. Dat bereik door bijvoorbeeld meer vezels  te eten. Hierdoor zul je ook langer een vol gevoel ervaren, waardoor je minder trek in eten zult hebben.

 

Magnesium

Magnesium is een mineraal welke we voor zo’n 300 reacties in het lichaam nodig hebben.  Denk bijvoorbeeld aan bloedsuiker regulatie, aanmaak van eiwitten  maar ook om energie vrij te maken. Door magnesiumrijke voeding te gebruiken kun je de afkickverschijnselen van suiker sterk verlichten. Magnesium vind je in:

  • Spinazie
  • Zwarte bonen
  • Noten
  • Zaden
  • Hele graanproducten
  • Bananen
  • Avocado

 

Hoe breng je het in de praktijk om de suikerinname te verminderen?

  • Als je echt een enorme behoefte hebt aan suiker kies er dan voor om fruit of groenten te eten. Groenten mag  je onbeperkt eten. In fruit zit ook suiker, maar levert ook voedingsstoffen op. Denk aan vitamines, mineralen en vezels. Natuurlijke suiker is beter dan toegevoegde suiker.
  • Het eten van eiwitten bij de maaltijd zorgt ervoor dat je minder hongergevoelens krijgt.
  • Het drinken van water is belangrijk omdat je daarmee de honger stilt en je bovendien voorkomt dat je uitgedroogd raakt en minder last van hoofdpijn zult hebben.
  • Door regelmatig te bewegen maak je endorfines aan. Hierdoor voel je je opgewekter en wordt het bloedsuikergehalte gereguleerd.
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Vermijd stress

 

Vermijd in ieder geval de volgende “voedingsmiddelen”

  • Gezoete dranken (ook die met kunstmatige zoetstoffen). Kies voor water, koffie of thee zonder suiker
  • Snoepjes
  • Gebakken producten als cake, taart, koekjes
  • Voedingsmiddelen die zogenaamd vetarm zijn. De fabrikanten halen het vet er uit en stoppen er suiker voor in de plaats.

 

Conclusie

Als je de suiker inname wilt verlagen zul je wellicht wat afkickverschijnselen ervaren. Dit is echter maar van korte duur. Door wat meer eiwitten en magnesiumrijke voeding te gebruiken zal dit gevoel  binnen een paar dagen (soms paar weken)  verdwijnen en zul je meer energie ervaren, fitter en vrolijker voelen.  En je loopt ook nog eens minder risico op het krijgen van een welvaartziekte. Dat is het waard toch?

Geef hier je reactie

*