Weg met die depressie!

depression-1250870__180

In Nederland gebruiken bijna 1 miljoen mensen antidepressiva. Een echte depressie is slopend voor de patiënt en de voor de fabrikanten van geneesmiddelen  zeer lucratief. Gelukkig kunnen we, door aanpassingen aan de voeding en leefstijl, zelf ook veel bereiken om depressieve gevoelens te voorkomen of te laten verdwijnen.  Diverse studies hebben aangetoond dat lichamelijke activiteit, zonlicht en het aanpassen van de voeding de gemoedstoestand kan verbeteren en een depressie kan verslaan zonder antidepressiva. In deze dagen is het krijgen van voldoende zonlicht moeilijk; het slikken van vitamine D is daarom onontbeerlijk.

Om een depressie succesvol te verslaan is het noodzakelijk om alle kant en klaar producten te vermijden. Deze voedingsmiddelen bevatten veel kleur-, geur en smaakstoffen. Deze onnatuurlijke ingrediënten kunnen de chemische processen in ons lichaam veranderen, en hebben zeker invloed op de geest. Regelmatig bewegen stimuleert de doorbloeding van de hersenen en verhogen de endorfines in ons lichaam. Endorfines zijn onze gelukshormonen. Deze zorgen voor een blij een uitgerust gevoel.

Naast bovenstaande tips zijn er nog 4 natuurlijke oplossingen om een depressie te bestrijden.

 

1. Kurkuma (geelwortel)

Een zeer recente studie, gepubliceerd in Phytotherapy Research, toont aan dat het heldere, gele specerij kurkuma niet alleen een depressie heel goed kan bestrijden, maar dat het dit zelfs beter doet dan de reguliere antidepressiva. De antidepressieve effecten van kurkuma waren gelijk in vergelijking met Prozac. Maar als je kijkt naar alle bijwerkingen van Prozac is kurkuma een duidelijke winnaar.

 

2. Groene thee

De gezondheidseffecten van groene thee zijn oneindig veel; van verbetering van de gezondheid van de bloedvaten (groene thee vermindert de negatieve effecten van cholesterol door de vaatwand te ondersteunen) tot het beter functioneren van de hersenen. Het is daarom helemaal niet verrassend dat groene thee invloed heeft op onze stemming. In groene thee zit een aminozuur, L-Theanine,  dat de hersengolven in een alpha-ritme laat overgaan. Deze hersengolven hebben een kalmerend effect heeft en de alertheid verbetert. L-theanine wordt gemakkelijk door het lichaam opgenomen, waardoor het vrijwel direct effect heeft.

 

 

3. Vis

Omega-3 vetzuren hebben een invloed op onze stemming. Een tekort aan deze vetzuren kan zelfs een depressie toe gevolg hebben.  Vette vis is rijk aan omega-3 vetzuren. Door aan de voeding vette vis toe te voegen kun je een mogelijke disbalans corrigeren en tegelijkertijd gebruik maken van de overige gezondheidsvoordelen van omega-3 vetzuren. Een feit is, aangetoond in veel onderzoeken, dat in de regio Scandinavië en Azië, waar de consumptie van vette vis erg hoog is, veel minder depressies voorkomen dan in onze omstreken.
4. Noten en zaden

 

In diverse noten en zaden zit een aanzienlijke hoeveelheid van het mineraal magnesium. Dit belangrijke mineraal kan je stemming een enorme boost geven doordat het de energieproductie in het lichaam verhoogd. Magnesium stimuleert ook de aanmaak van serotonine, een feel good hormoon. De gezonde vetten uit de noten en zaden zijn stimuleren de algehele gezondheid en helpen mee het bloedsuikergehalte te stabiliseren. Pompoenzaden en paranoten zijn een zeer goede keus.

 

Conclusie

 

Zoals uit bovenstaande blijkt heeft voeding wel degelijk invloed op onze stemming. Door aanpassingen van het voedingspatroon en de levensstijl kun je vrij snel de stemming beïnvloeden, zonder alle vervelende bijwerkingen van antidepressiva.

[maxbutton id="2"]