Welke verschillende vormen van magnesium zijn er?

tablets-3285010__340

Weer een blog over magnesium? Ja zeker! Het is zo’n belangrijk mineraal en we hebben zo vaak een tekort aan!

Magnesium komt in veel voedingsmiddelen voor. Denk aan zaden, noten, peulvruchten en groene bladgroenten. Onderzoek toont aan dat toch ruim 60% van de bevolking een tekort aan dit mineraal heeft. Een ontoereikend voedingspatroon en/of medicatie gebruik is hier de oorzaak van.

Het is een heel belangrijk mineraal. Voor 300 verschillende reacties in het lichaam hebben we magnesium nodig.  Zo is het bijvoorbeeld belangrijk voor de energieproductie, de regulatie van de bloeddruk en de prikkeloverdracht van de zenuwen.

In mijn praktijk merk ik vaak dat mensen zich wel bewust zijn dat ze een tekort aan magnesium kunnen hebben en kopen dan zelf al vaak een supplement. Maar hoe weet je of jij ook de juiste verbinding slikt. Er zijn veel verschillende verbindingen en er zit  veel verschil in de werking van al die verbindingen. Tijd om hier eens wat dieper op in te gaan.

 

Magnesium citraat

Een goed opneembare vorm van magnesium. Hierbij is magnesium gebonden aan citroenzuur wat van nature afkomstig is van citrusvruchten. Deze verbinding werkt onder andere uitstekend als je veel last van vermoeidheid en spierspanningen hebt.

 

Magnesium oxide

Bij deze vorm wordt magnesium gebonden aan zuurstof.  Magnesiumoxide wordt slecht opgenomen.  Je moet een heel sterk maagdarmstelsel hebben om de magnesium ook echt van de zuurstof los te maken. Dit is de reden waarom magnesiumoxide vaak wordt voorgeschreven bij obstipatie. Het werkt namelijk heel laxerend. Deze vorm gebruik je niet om een magnesium tekort op te lossen.

 

Magnesium chloride

Magnesiumchloride is een natuurlijk magnesiumzout die we kunnen vinden in de oceanen. Het is een verbinding tussen magnesium en chloor. Het is een lichaamseigen stof en daardoor makkelijk opneembaar. We zien het vaak in vaste stof als bad kristallen. Heerlijk voor een verkwikkend bad of een voetenbadje. Magnesium wordt door de huid opgenomen.

 

Magnesium malaat

Bij deze vorm is magnesium gebonden aan appelzuur. Van nature komt appelzuur voor in fruit en wijn. Denk ook aan appelazijn.  Magnesium malaat is goed opneembaar  en geeft weinig klachten van het spijsverteringskanaal. Deze vorm van magnesium is aan te raden bij klachten van fibromyalgie en bij klachten van chronische vermoeidheid.

 

Magnesium tauraat

Dit is een vorm waarbij magnesium gebonden is aan taurine, een aminozuur.  Taurine is belangrijk voor het goed functioneren van het zenuwweefsel en de spieren. Onderzoek heeft aangetoond dat de combinatie magnesium en taurine een belangrijke rol speelt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

 

Magnesium sulfaat

Dit is een combinatie van magnesium met zuurstof en zwavel. Het is beter bekend als het Epsom-zout.  De structuur lijkt op tafelzout. Deze magnesium kun je heel goed gebruiken als badzout.  Het kalmeert stijve en pijnlijke spieren en verlicht de stress.

 

Magnesium glycinaat

Hierbij is magnesium gekoppeld aan het aminozuur glycine. Deze verbinding van magnesium kan iets bijzonders: het kan namelijk de bloed/hersenbarrière passeren.  De hersenen zijn een soort computercentrum van het lichaam. Heel veel processen worden vanuit de hersenen aangestuurd.  Daar mag natuurlijk niets fout gaan. Dat centrum moet goed beveiligd worden. En dat gebeurt door middel van de zogenoemde bloed/hersenbarrière. Daar wordt bepaalt welke stoffen het computercentrum in mogen en welke niet. Magnesiumglycinaat is zo’n stof die de grens mag passeren, en daardoor voor veel rust en kalmte kan zorgen. Deze magnesiumvorm kun je prima gebruiken als je last hebt van veel stress.

Moet je nu gelijk aan de supplementen als je klachten hebt?

Nee. Ik adviseer om eerst de voeding te optimaliseren. Wellicht is dat al voldoende. Maak ruim gebruik van:

 

  • Peulvruchten (vooral de endame bonen)
  • Groene groenten
  • Avocado
  • Noten
  • Volle granen
  • Pure chocolade

 

Dosering en bijwerkingen

Lees goed het etiket en houd je aan de dosering. In ieder supplement kan de dosering magnesium verschillen. Een algemene richtlijn is daarom niet te geven. Als het lichaam voldoende magnesium heeft kunnen opnemen wordt de rest via de urine uitgescheiden.

Bepaalde vormen van magnesium kunnen milde klachten van het maagdarmstelsel geven. Klachten als misselijkheid of diarree kunnen ontstaan.

 

 

En dan ook nog even dit…..

Er bestaat ook nog zoiets als magnesiumstearaat. (E572) . Dit is een verbinding van magnesium met stearinezuur.  Stearinezuur is een verzadigd vetzuur. Magnesiumstearaat wordt gebruikt als antiklontermiddel. Het wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld voedingssupplementen om te voorkomen dat er klontjes in komen te zitten.  Het telt niet mee als voedingswaarde.

Geef hier je reactie

*