Categories:

De hele dag honger hebben, terwijl je toch echt regelmatig de maaltijden gebruikt. Zo vervelend als je steeds maar het gevoel hebt dat je moet eten. Dat je maag knort en je last krijgt van een slap gevoel. En dat terwijl je net een maaltijd hebt gegeten.  Voor je weet bent je de hele dag met eten bezig. Je denkt er de hele dag of bent daadwerkelijk aan het eten.

Met honger geeft het lichaam aan dat het voeding nodig heeft. Je hebt last van een rommelende maag, er komt  hoofdpijn opzetten, je bent wellicht geïrriteerd of kan je nauwelijks nog concentreren. Bij sommige mensen is het nog een graadje erger. Zij voelen zich trillerig, zweterig en krijgen gevoelens van flauwvallen

Het overgrote deel van de mensen  kunnen makkelijk een paar uur zonder eten, maar voor sommigen is dit haast ondoenlijk. Die personen hebben eigenlijk de hele dag trek . Hoe is dat mogelijk denk je wellicht. Er is net een maaltijd genuttigd. Ik geef je een aantal mogelijke oorzaken:

Te weinig eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstoffen voor ons lichaam. Stel je de bakstenen van je huis voor. Zonder voldoende bakstenen stort je huis in. Eiwitten zijn te vergelijken met de bakstenen. Nu zal jij niet zo letterlijk instorten als het krakkemikkige huis, maar het lichaam gaat wel in protest.

Eiwitten geven een gevoel van verzadiging. Als je voldoende eiwitten eet, heb je minder snel de behoefte om weer iets te gaan eten. Een tip voor de mensen die snel te veel eten is om altijd eerst de eiwitten bij de maaltijd te eten en dan pas de rest.

Heb je snel na een maaltijd weer honger, ga dan eens na of je wel voldoende eiwitten gegeten hebt. Eiwitten zitten in:

  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Vleesvervangers
  • Kwark
  • Weiproteïne
  • peulvruchten

Te weinig slaap

Voldoende slaap is zeer belangrijk voor je gezondheid. Tijdens de slaap ruim je alles in je hoofd weer op. Indrukken worden verwerkt en opgeslagen. Ook voor het immuunsysteem is slaap belangrijk.  Maar hoe zit het nu met het hongergevoel en te weinig slaap zal je wellicht denken.

Honger wordt geregeld door het hormoon ghreline. De maagwand scheidt ghreline af als er behoefte is aan voeding. Dit “hongerhormoon” wekt de eetlust op. Als we gegeten hebben is er weer een nieuw hormoon, leptine, dat aangeeft dat er voeding in het lichaam is en dat we kunnen stoppen met eten. Een mooi regelmechanisme dus. Ghreline geeft aan: ik heb honger; leptine zegt: je hebt voldoende gegeten dus nu kun je stoppen met eten. Als we te weinig slapen maakt de maag meer ghreline aan, waardoor we meer hongergevoelens ervaren. En te gelijkertijd is er een daling van het leptine.  Er ontstaat een dubbel probleem want  je hebt een hongergevoel en er is te weinig leptine die dit hongergevoel weer doet afnemen. We hebben 8 uur slaap per dag nodig om dit regelmechanisme goed te laten verlopen.

Te veel geraffineerde koolhydraten

Geraffineerde koolhydraten zoals bijvoorbeeld bloem en witte rijst zijn in de fabriek enorm bewerkt. Het graan is ontdaan van zijn “jasje” waardoor er een verlies van vitamines, mineralen en vezels is. Vezels zijn enorm belangrijk voor onze darmen. Ze houden onze darmen gezond en zorgen voor een goede vertering. Vezels geven ook een vol gevoel. Je hebt minder snel trek om daarna weer iets te eten.

Bovendien wordt bloem veel gebruikt in producten waarin veel suiker in verwerkt is. Denk aan koekjes, gebak en candybars.  Deze producten zitten vol energie, maar leveren niets op voor onze gezondheid. We kunnen dit beschouwen als vulling, maar niet als voeding. Het eten van deze producten zorgen al snel voor een verhoging van het bloedsuikergehalte. Een hogere bloedsuiker zorgt voor meer afgifte van insuline. Insuline is het hormoon dat het bloedsuiker reguleert door glucose naar de cellen te brengen. Je kan je wel voorstellen dat als het bloedsuiker direct naar de cellen gebracht wordt je eigenlijk wel weer wat trek krijgt. Het bloedsuiker is immers weer lager. Hogere afgifte van insuline levert hongergevoelens op.

Vervang geraffineerde producten door voedingsmiddelen als fruit, groenten, bonen of hele granen. Je krijgt meer voedingsstoffen en meer vezels binnen en het bloedsuikergehalte blijft mooi stabiel.

Te weinig vet

Ook vetten geven een gevoel van verzadiging. Vet gaat heel langzaam door het maagdarm kanaal heel. Het blijft  bijvoorbeeld lang in de maag zitten waardoor er hormonen vrijkomen die jou een seintje geven dat er genoeg eten in de maag zit.  Eet je vetarm, dan zal de verzadiging ook minder zijn en heb je snel weer honger.

Mocht je nu denken:” goed nieuws ik mag lekker fastfood eten. Vetrijk dus minder honger”. Dan heb ik slecht nieuws voor je. Dit soort vetten zijn niet bevorderlijk voor een goede gezondheid. Ik heb het hier over de gezonde vetten, de zogenaamde omega-3 vetzuren. Deze vind je bijvoorbeeld in vette vis (haring, makreel sardines, zalm en tonijn) noten, olijfolie, zaden en avocado.

Als je dit soort producten aan je maaltijd toevoegt zal je merken minder hongergevoelens te ervaren.

Te weinig water drinken

Ons lichaam bestaat uit een waterig milieu. Alle cellen bestaan uit water. Het drinken van gewoon water draagt bij een aan gezond lichaam. Het is een boost voor je hersenen, hart- en bloedvaten, huid en spijsvertering.

Vaak wordt honger verwart met dorst. Is er te weinig vocht in het lichaam dan kun je dat merken door een onlustgevoel als honger.

Probeer maar eens een glas water te drinken als je honger hebt.  Vocht vult de maag en geeft daardoor een gevoel van verzadiging. Overigens zorgen  waterrijke voedingsmiddelen als fruit en groenten  ook voor hydratie van het lichaam.

Te weinig vezels

Zitten er te weinig vezels in de voeding dan zal je continue last van hongergevoelens hebben. Vezelrijke producten vertragen de maaglediging en verteren langzamer dan vezelarme voeding.

Voedingsmiddelen vol vezels hebben invloed op het vrijkomen van honger regulerende hormonen. Hierdoor heb je langer een vol gevoel.

Belangrijk te weten is dat er verschillende soorten vezels zijn en dat de een meer verzadigend  werkt dan een andere. Er bestaan oplosbare en onoplosbare vezels.  De oplosbare vezels geven een grotere gevoel van verzadiging. Dat is logisch. Oplosbare vezels hebben water nodig. Ze zwellen op en nemen in massa toe. Een grotere massa geeft je een vol gevoel.

Oplosbare vezels vind je bijvoorbeeld in havermout, lijnzaad, zoete aardappel, sinaasappels en spruitjes. De meeste plantaardige producten zijn vezelrijk.

Vezels zijn niet alleen handig tegen de honger, maar ook belangrijk in de strijd tegen overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Dit zijn slechts een deel van de oorzaken waarom je steeds hongergevoelens hebt. In een volgend blog vertel ik je nog meer redenen waarom je steeds maar last van honger kunt hebben.

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Evitalien Contact