Evitalien

Ontstekingen? Eet dit niet!

Er is geen enkele twijfel dat voeding een rol speelt bij ontstekingen. In 2017 meldde 25% van de mensen die lijden aan artrose of reumatische artritis dat door het gebruik van verkeerde voeding de klachten verergerden.  Ook als je niet lijdt aan een auto-immuunziekte kan voeding ontstekingsklachten beïnvloeden.

Wat is een ontsteking eigenlijk?

Een ontsteking is een reactie van het immuunsysteem op een indringer.  Denk je bijvoorbeeld eens in dat je een splinter in  je vinger hebt. Er is geen pincet in de hebt om de splinter eruit te halen. De huid rond de vinger wordt rood. Zwelt wat op, is pijnlijk, en wordt ietsjes warmer. Als je wat langer wacht met het pakken van de pincet zal je merken dat je lichaam vanzelf de splinter eruit duwt. De splinter is de indringer. Het immuunsysteem ruimt het op.  Dit is een gezonde reactie van het afweersysteem.  Ontstekingen kunnen ook chronisch zijn en veel pijnklachten geven.  Denk bijvoorbeeld aan artrose of reuma. Maar ook diabetes en hart- en vaatziekten zijn feitelijk ontstekingen. Minder bekend is dat depressies ook veroorzaakt worden door ontstekingen in het brein.

Belangrijk dus om geen voeding te eten welke ontstekingen bevorderen. Maar welke zijn dat dan?  Ik geef je de top 7 voedingsmiddelen die je zo veel mogelijk moet vermijden.

1.Gefrituurde voeding

Patat, kroketten, chips en ander junkfood bevatten veel transvetzuren. In het bloed is aangetoond dat het regelmatig gebruiken van gefrituurd voedsel de ontstekingswaarden in het bloed verhogen. Ook zie je een verhoogd cholesterolgehalte.

2.Bewerkt vlees

Gerookt, gezouten, gedroogd en ingeblikt vlees. Allemaal technieken die worden toegepast om de smaak verbeteren. Maar ook dit levert hogere ontstekingswaarden op en daardoor een het verergeren van ontstekingen.

3.Alcohol

Rode wijn bevat veel resveratol, een antioxidant die ontstekingen bestrijdt. Maar voor je helemaal los gaat met rode wijn om je gezondheid te verbeteren wil ik toch even een kanttekening plaatsen. Eén glaasje is maximaal. Meer wordt echt afgeraden. Studies tonen namelijk aan dat grotere hoeveelheden alcohol echt niet gezond zijn. Er is een duidelijke relatie tussen alcoholgebruik en een lekkende darm. Ook zien we in het bloed terug dat CRP (een maat voor ontstekingen in het bloed) verhoogd is.

4.Geraffineerde koolhydraten

Voeding als crackers, koekjes, witbrood en pasta staan bovenaan de lijst voor het verergeren van ontstekingen aan de gewrichten. Dit soort producten hebben zoveel bewerkingen ondergaan dat er nauwelijks tot geen vezels en voedingsstoffen nog inzitten. Ze hebben een hoge glykemische index, wat betekent dat ze heel snel het bloedsuikergehalte kunnen verhogen.  Een hoog bloedsuikergehalte levert ook verhoogde ontstekingsmarkers op.

Studies hebben aangetoond dat het weglaten van geraffineerde koolhydraten positief op ontstekingen werkten.

5.Zoetstoffen

Het regelmatig gebruiken van calorie-arme producten, waarbij het suiker vervangen is door zoetstoffen is absoluut af te raden. Kunstmatige zoetstoffen zijn nergens goed hebben en hebben een hele lijst met bijwerkingen.  Zo verstoren zoetstoffen het microbioom (bacteriën) in de darmen, waardoor ontstekingen meer kans hebben.

6.Plantaardige olie

Dit brengt je misschien in verwarring, omdat je geleerd hebt dat plantaardige olie beter is dan dierlijk vet.  Ten dele klopt dit. Olie rijk aan omega-3 vetzuren zijn in staat om ontstekingen te remmen. Dit is bijvoorbeeld olijfolie.

Zonnebloem olie is weer rijk aan omega-6 vetzuren. Een overmaat van deze vetzuren werken juist weer ontstekingsbevorderend. Omega-6 en omega-3 moeten in een bepaalde verhouding in het lichaam voorkomen, namelijk 4:1. Dus 4 omega-6 vetzuren tegenover 1 omega-3. In onze westerse samenleving is deze verhouding helemaal zoek. De meeste van ons hebben een verhouding van 15:1. Vervang daarom de omega-6 olie door een omega-3 vetzuur om ontstekingen te verminderen.

7.Glucose-fructose stroop

In veel voedingsmiddelen worden gezoet met glucose-fructose. Denk bijvoorbeeld aan koek, ijs, frisdrank en snoep. Deze zoetstof verhoogd de ontstekingsmarkers.

Conclusie

Door het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen kun je ontstekingen in het lichaam verminderen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *